Innehåll på sidan

Konkurrensverket

Upphandling

Den offentliga upphandlingen står för nära en femtedel av Sveriges BNP. Det finns goda förutsättningar för att skapa affärer samtidigt som du bidrar till en hållbar utveckling och en god konkurrens på marknaden.

Ett ärendes gång

Här kan du följa de olika stegen som ett upphandlingsärende går igenom under vår handläggning.

  • 1

    Vi får information om en misstänkt överträdelse

    Vi får in information när någon tipsar oss samt genom vår egen omvärldsbevakning.
    Läs merom Vi får information om en misstänkt överträdelse
    2

    Förstudie

    Vi utreder närmare vad som har hänt för att se om det finns någon potentiell överträdelse och bereder tipset inför prioriteringsmöte.
  • 3

    Prioriteringsbeslut

    Vi prövar om ärendet är prioriterat för närmare utredning i enlighet med vår prioriteringspolicy. Ärendet prioriteras eller skrivs av.
    Läs merom Prioriteringsbeslut
    4

    Handläggning och dialog

    Vi för en dialog med den upphandlande myndigheten som får möjlighet att berätta vad som har hänt med egna ord.
  • 5

    Sammanfattande skrivelse

    I våra ärenden om upphandlingsskadeavgift sammanfattar vi vad som framkommit under utredningen och vår preliminära bedömning.
    Läs merom Sammanfattande skrivelse
    6

    Den upphandlande myndigheten yttrar sig

    Myndigheten får möjlighet att lämna synpunkter på vår preliminära bedömning och yttra sig över uppgifterna i skrivelsen.
    Läs merom Den upphandlande myndigheten yttrar sig
  • 7

    Vi fattar beslut

    Ett ärende kan leda till ett tillsynsbeslut, att vi beslutar om att ansöka om upphandlingsskadeavgift eller att vi skriver av ärendet.
    8

    Slutprodukten publiceras

    Vi publicerar tillsynsbeslutet eller ansökan om upphandlingsskadeavgift. Vi informerar även tipsaren om beslutet.
    Läs merom Slutprodukten publiceras
  • 9

    Uppföljning

    Vi följer upp och utvärderar arbetet som vi utfört.

Frågor och svar