Tröskelvärden och gräns för direktupphandling
Ska du annonsera inom hela EU, endast i Sverige eller kan du direktupphandla ditt behov av varor och tjänster? För att ta reda på det behöver du veta vad ditt inköp kommer att kosta. Olika regler gäller nämligen beroende på om kontraktets värde beräknas bli mer eller mindre än ett så kallat tröskelvärde.
Tröskelvärdena avgör vilka regler i upphandlingslagstiftningen som du ska använda. Det är EU som beslutar om vilka tröskelvärden som gäller. Tröskelvärdena revideras vartannat år. När du ska göra en upphandling behöver du därför uppskatta det framtida kontraktets värde.
Uppskatta kontraktets totala värde
Värdet ska uppskattas för kontraktets totala värde under avtalets löptid, exklusive mervärdesskatt. Du ska räkna med alla eventuella optioner och förlängningsklausuler samt eventuella premier eller ersättningar.
Du ska uppskatta värdet av upphandlingen när upphandlingen annonseras. Om upphandlingen inte behöver annonseras ska du uppskatta värdet när du påbörjar upphandlingen.
Olika bestämmelser gäller om värdet är över eller under tröskelvärdena
Över tröskelvärdet
Om upphandlingen överstiger tröskelvärdet gäller de direktivstyrda delarna av lagstiftningen. Det vill säga de regler som är gemensamma för hela EU:s inre marknad. Vid sådana värdemässigt större upphandlingar förväntas leverantörer vara intresserade att bevaka affärsmöjligheter även i andra medlemsstater än det egna hemlandet.
Under tröskelvärdet
För upphandlingar som understiger tröskelvärdena gäller nationell lagstiftning och reglerna i 19 kap. lagen om offentlig upphandling eller lagen om upphandling inom försörjningssektorerna ska tillämpas.
För upphandlingar som understiger tröskelvärdena gäller nationell lagstiftning. Den nationella lagstiftningen är något enklare än den direktivstyrda och innehåller inte lika många regler kring hur en upphandling ska genomföras. Skillnaderna består främst i att det under tröskelvärdena inte finns några bestämda upphandlingsförfaranden utan den upphandlande myndigheten får välja att genomföra sin upphandling på ett lämpligt sätt. Upphandlingen måste dock genomföras i enlighet med de grundläggande principerna. Regler om annonsering och tidsfrister är annorlunda mot vad som gäller vid upphandling över tröskelvärdena.
Sociala och andra särskilda tjänster
Vissa tjänster, så kallade sociala tjänster och andra särskilda tjänster, bedöms med hänsyn till sin natur ha ett begränsat gränsöverskridande intresse. Det betyder att de antas vara av inget eller litet intresse för leverantörer från andra länder inom EU. De EU-direktiv som de svenska upphandlingslagarna bygger på ställer därför endast upp ett fåtal regler avseende dessa tjänster. Exempel på sådana tjänster är hälsovård, socialtjänst, kultur och utbildning.
I bilaga 2 i lagen om offentlig upphandling anges vilka tjänster som omfattas.
Tröskelvärdena för dessa tjänster är högre vilket beror på att dessa tjänster vanligtvis inte har ett gränsöverskridande intresse.
Direktupphandling
Eftersom gränserna för direktupphandling avgör om reglerna för annonsering är tillämpliga vid genomförandet av en upphandling, är dessa gränser av stor betydelse för upphandlande myndigheter och leverantörer. Gränsen för direktupphandling enligt LOU är 700 000 kronor. Gränsen för direktupphandling enligt LUF och LUFS är 1 200 000 kronor.
I LUK beräknas direktupphandlingsgränsen genom att räkna en procentsats av gällande tröskelvärde och justeras vartannat år.
Om värdet av upphandlingen understiger denna gräns kan du direktupphandla. Vid direktupphandling gäller inte några särskilda upphandlingsregler men du måste ta hänsyn till EU:s grundläggande principer. Läs mer om de fem grundläggande principerna och om direktupphandling.
Tröskelvärden och direktupphandlingsgränser
Varor och tjänster | Euro | SEK |
---|---|---|
Statliga myndigheter | 140 000 | 1 456 476 |
Övriga upphandlande myndigheter | 215 000 | 2 236 731 |
Direktupphandlingsgräns | 700 000 | |
Byggentreprenader |
||
Samtliga upphandlande myndigheter | 5 382 000 | 55 991 099 |
Direktupphandlingsgräns | 700 000 | |
Sociala tjänster och andra särskilda tjänster (bilaga 2) |
||
Samtliga upphandlande myndigheter | 7 802 550 | |
Direktupphandlingsgräns | 7 802 550 |
Varor och tjänster | Euro | SEK |
---|---|---|
Upphandlande enheter | 431 000 | 4 483 865 |
Direktupphandlingsgräns | 1 200 000 | |
Byggentreprenader |
||
Upphandlande enheter | 5 382 000 | 55 991 099 |
Direktupphandlingsgräns | 1 200 000 | |
Sociala tjänster och andra särskilda tjänster (bilaga 2) |
||
Upphandlande enheter | 10 403 400 | |
Direktupphandlingsgräns | 10 403 400 |
Varor och tjänster | Euro | SEK |
---|---|---|
Upphandlande myndigheter och enheter | 431 000 | 4 483 865 |
Direktupphandlingsgräns | 1 200 000 | |
Byggentreprenader |
||
Upphandlande myndigheter och enheter | 5 382 000 | 55 991 099 |
Direktupphandlingsgräns | 1 200 000 | |
Tjänster enligt bilaga 3 till LUFS (B-tjänster) |
||
Upphandlande myndigheter och enheter | 431 000 | 4 483 865 |
Direktupphandlingsgräns | 1 200 000 |
Bygg- och tjänstekoncessioner | Euro | SEK |
---|---|---|
Upphandlande myndigheter och enheter | 5 382 000 | 55 991 099 |
Direktupphandlingsgräns | 2 799 554 | |
Koncessioner som avser sociala tjänster och andra särskilda tjänster (bilaga 3) |
||
Upphandlande myndigheter och enheter | 5 382 000 | 55 991 099 |
Direktupphandlingsgräns | 2 799 554 |