Innehåll på sidan

Svensk Försäkrings branschrekommendation om provisioner

Konkurrensverket har avslutat en utredning angående Svensk Försäkrings rekommendation till sina medlemsföretag att inte betala provision till oberoende förmedlare av skadeförsäkring.

Rekommendation om provisionsförbud

Den 16 januari 2015 fick Konkurrensverket in ett klagomål från Branschorganisationen för Privatekonomiska Förmedlings- och Jämförelsetjänster (BPFJ) avseende en rekommendation om provisionsförbud som Svensk Försäkring gett ut. Rekommendationen löd enligt följande:

"De av Svensk Försäkrings medlemsföretag som meddelar direkt skadeförsäkring rekommenderas att, när försäkring förmedlas av oberoende försäkringsförmedlare till kund, inte offerera eller ingå avtal med kund, försäkringstagare eller oberoende försäkringsförmedlare om ersättning till förmedlaren. Medlemsföretagen rekommenderas även att inte medverka vid fakturering eller på annat sätt vid betalning av den oberoende förmedlarens ersättning till konsument.

Med oberoende försäkringsförmedlare avses de som bedriver sådan yrkesmässig verksamhet som avser i 1 kap. 1 § lagen (2005:405) om försäkringsförmedling och som påstår sig vara och/eller uppfattas av kunden som en rådgivare som arbetar för kundens räkning utan anknytning till ett eller flera försäkringsföretag."

BPFJ menade bland annat att rekommendationen riskerade att slå ut de jämförelseföretag som via internet förmedlade skadeförsäkringar till privatkunder, vilket skulle leda till ett minskat konkurrenstryck och högre priser på skadeförsäkringar för konsumenter och att den därmed stred mot förbudet mot konkurrensbegränsande samarbete mellan företag enligt konkurrenslagen.

Marknaden

Internetbaserade jämförelsetjänster fungerar på så vis att en konsument får fylla i ett antal uppgifter för att kunna få relevant pris- och övrig villkorsinformation för olika skadeförsäkringar. Jämförelseföretagen inhämtar sedan prisuppgifter från försäkringsbolagen och förser därefter konsumenten med en lista som innefattar olika förslag på lämpliga försäkringsprodukter. Konsumenten kan då välja antingen att på egen hand teckna försäkringen med försäkringsbolaget eller så kan de utnyttja jämförelseföretagens rådgivning per telefon.

Konkurrensverkets utredning

Konkurrensverket har utrett om rekommendationen riskerade att begränsa medlemsföretagens försäljning av skadeförsäkringar via alternativa distributionskanaler på ett sätt som stred mot konkurrensreglerna. Om försäkringsbolagen gemensamt begränsade användningen av alternativa distributionskanaler kunde deras incitament att priskonkurrera minska. Det i sin tur hade kunnat leda till höjda konsumentpriser och försämrat produktutbud.

För att kunna göra en bedömning av rekommendationens betydelse tog Konkurrensverket kontakt med olika aktörer på marknaden samt med Finansinspektionen som utövar tillsyn över försäkringsmarknaden.

Konkurrensverket ställde även kompletterande frågor till Svensk Försäkring och inhämtade underlag i form av interna dokument. Medlemsföretagen i Svensk Försäkring besvarade frågor om framtagandet och kommuniceringen av rekommendationen och förhör hölls med styrelseledamöter i Svensk Försäkring.

Konkurrensverkets beslut

Den 17 juni 2016 meddelade Svensk Försäkring att styrelsen vid ett extrainsatt styrelsemöte beslutat att upphäva rekommendationen och att de hade informerat samtliga medlemsföretag. Konkurrensverket fann då inte längre anledning att utreda ärendet vidare och skrev därför, den 7 juli 2016, av ärendet.

Ta del av Konkurrensverkets beslut

Svensk Försäkring

Typ av ärende

Konkurrensbegränsande samarbeten

Bransch

Finans och försäkring

Typ av beslut

Avskrivning

Status

Avslutat

Diarienummer

dnr 30/2015

Årtal

2015-2016