Innehåll på sidan

Blocket och Byt Bil

Utredning om missbruk av dominerande ställning, dnr 601/2015 – Blocket och Byt Bil

Konkurrensverkets beslut

2017-06-20
(Dnr 601/2015)

I anonyma klagomål till Konkurrensverket gjorde bilhandlare gällande att  Blocket missbrukat en dominerande ställning genom de villkor som företaget uppställde för att bilhandlare ska kunna annonsera på Blocket. Villkoren innebar att de bilhandlare som ville annonsera ut fordon på annonsplatsen blocket var tvungna att också annonsera på annonsplatsen Byt Bil. Båda annonsplatserna har samma ägare, Schibsted. Blocket och Byt Bil informerade Konkurrensverket om att de kommer att ändra sin affärsmodell för bilhandlare på så sätt att annons på Blocket blir en del i en grundprodukt , och annons i Byt Bil en tilläggstjänst. Då företagen inför en förändrad affärsmodell gentemot bilhandlare, bedömde Konkurrensverket att det inte fanns skäl att prioritera en fortsatt utredning av ärendet. Konkurrensverket beslutade därför att inte utreda ärendet vidare.

Ta del av Konkurrensverkets beslut

Uppföljning av ärende

2019-02-21
(Dnr 601/2015)

Hösten 2018 inledde Konkurrensverket en uppföljning av det avskrivna ärendet. Syftet med uppföljningen var att utvärdera hur marknaden har utvecklats sedan utredningen avslutades och att mäta eventuella effekter av att Blocket har tagit bort villkoret för annonsering.

Många känner inte till Blockets förändrade villkor

För att följa upp beslutet har Konkurrensverket träffat företrädare för Blocket och Blockets konkurrenter. Under utredningen genomfördes en enkätstudie riktad till bilhandlare. I samband med uppföljningen har motsvarande enkätstudie genomförts i syfte att se om de förändrade villkoren har haft någon effekt på bilhandlarnas agerande. Den enkätstudie som genomfördes inom ramen för uppföljningen bygger på svar från cirka 600 bilhandlare. Uppföljningen hade ett något mindre omfattande frågeunderlag än den tidigare undersökningen.

När det gäller Blockets förändrade annonsvillkor svarar ungefär två tredjedelar att de inte känner till förändringen. En stor andel tror att de fortfarande måste annonsera på Bytbil för att kunna annonsera på Blocket.

Större andel använder alternativa annonskanaler

Efter Konkurrensverkets beslut att skriva av ärendet gällande Blocket har annonsplatsen Wayke etablerat sig på marknaden. Flera av de som i enkäten har svarat att de har annonserat på Wayke har uppgett att de ville prova på fler annonsplatser (cirka 41 procent), eller annan orsak (cirka 38 procent). Samtidigt har cirka 29 procent av respondenterna i enkäten svarat att de inte känner till Wayke.

Cirka 40 procent av de som svarat på enkäten uppgav att de använder alternativa annonskanaler på internet, varav i princip samtliga uppgav Facebook. Det kan jämföras med svaren i den enkät som genomfördes under utredningen i december 2016 där dryga 16 procent uppgav att de använde alternativa annonskanaler på internet.

Relaterad information

Blocket och Byt Bil

Typ av ärende

Missbruk av dominerande ställning

Bransch

Fordon, färdmedel, resande

Teknik, IT och telekom

Typ av beslut

Avskrivning

Status

Avslutat

Diarienummer

dnr 601/2015

Årtal

2015-2017