Innehåll på sidan

Tips om felaktiga avrop

Konkurrensverket får varje år in flera hundra upphandlingstips. Den senaste tiden har vi fått flera tips om att upphandlande myndigheter gjort avrop på ramavtal, trots att ramavtalet inte omfattar det aktuella inköpet. Alexander Albrecht, jurist vid Konkurrensverkets tipsfunktion, berättar mer om vad som hänt.

– Tipsen har gällt situationer där en upphandlande myndighet avropat en byggentreprenad på säg 20 miljoner kronor trots att det framgår av ramavtalet att det är tillämpligt på inköp som understiger 10 miljoner kronor. Den sortens avrop kan utgöra otillåtna direktupphandlingar och är därmed intressanta att undersöka inom ramen för vår upphandlingstillsyn.

Konkurrensverket har också haft flera ärenden som rör användandet av ramavtal. Kan du ge något exempel på något annat tidigare ärende?
– Ett exempel är ärendet med Tierps kommun angående om- och tillbyggnad av Vegavallen. I det aktuella fallet dömdes Tierps kommunfastigheter (ett kommunalt bolag) att betala 2,5 miljoner kronor i upphandlingsskadeavgift på grund av att bolaget felaktigt använt sig av ett ramavtal. Avtalet, med ett kontraktsvärde på 35 miljoner kronor, var inte inom ramen för ramavtalet och utgjorde därmed en otillåten direktupphandling. 
– Ett annat exempel som kan nämnas är att Konkurrensverket fick in ett tips om Huge Bostäder AB i Huddinge i januari 2018. Under utredningen uppmärksammades det att bolaget hade gjort ett avrop värt närmare tre miljoner kronor från ett ramavtal som endast medgav avrop med ett högsta kontraktsvärde på en miljon kronor. Även detta avtal bedömdes utgöra en otillåten direktupphandling och bolaget dömdes att betala ut en upphandlingsskadeavgift.

Om man vill fördjupa sig kring ramavtal, har du något bra lästips?
– Ett lästips för de som vill fördjupa sig är vår rapport ”Inom ramen för ramavtal” som vi publicerade 2015. Rapporten ger en bra inblick i ramavtal och avrop inom just ramavtalet. Som bilaga finns också exempel på faktiska tillsynsärenden.

Konkurrensverkets utredningar påbörjas ofta efter att ett anonymt tips kommer in. Hur gör man för att lämna ett tips?
– Du kan tipsa oss genom att:

  • Skicka ett e-postmeddelande till 
     
  • Ringa oss på  08-700 16 00 och uppge att du vill lämna ett upphandlingstips.

  • Skicka ett brev till Konkurrensverket, Ringvägen 100, 118 60 Stockholm. Om du vill vara anonym är det viktigt att ditt namn inte framgår av brevet eller någon annanstans i tipset.

Vad händer efter att jag har skickat in mitt tips?
– När vi får ett tips så startar vi en förstudie. Syftet med den är att sammanställa ett underlag som gör att vi kan fatta ett prioriteringsbeslut om vi ska driva frågan vidare eller inte. Vi hämtar in tillräckligt med underlag för att kunna fatta ett prioriteringsbeslut i enlighet med vår prioriteringspolicy. Om vi väljer att driva ärendet vidare så kan det bland annat leda till att vi ålägger inblandade företag att upphöra med ett agerande eller går till domstol för att få konkurrensskadeavgift utdömd.

Viktig information även om ärendet inte prioriteras
Om vi väljer att inte prioritera ditt tips, så kan tipset ändå komma att vara en viktig pusselbit för oss när vi planerar vår tillsyn eller för framtida insatser.

Länkar

Senast uppdaterad: 2021-04-30

Artikel29 april 2020