Beslutad 29 april 2025
Konkurrens, Dnr 127/2025
Promemoria Nya regler för vinterdäck och snökedjor
LI2025/00224
Utgångspunkter
Konkurrensverket har i uppdrag att verka för en effektiv konkurrens i privat och offentlig verksamhet samt en effektiv offentlig upphandling till nytta för det allmänna. Yttrandet avgränsas till sådana aspekter som följer av Konkurrensverkets ansvarsområden.
I promemorian lämnas förslag till skärpta regler för användning av vinterdäck och krav på att tunga fordon ska medföra snökedjor under perioden 1 november–15 april. Vad avser kraven på vinterdäck lämnas två olika alternativ till reglering med syftet att inhämta remissinstansernas synpunkter.
Olika regler för lätta och tunga fordon
I promemorian lämnas två olika alternativ till reglering avseende kraven på när vinterdäck ska användas av personbil klass I, personbil klass II, lätt lastbil, lätt buss, traktor som utgörs av en ombyggd bil samt släpvagn som dras av någon av dessa fordonstyper. Enligt promemorian innebär alternativ 1 att datumgränsen för krav på vinterdäck slopas för dessa fordonstyper. Istället införs generella året runt-regler om tillräckligt väggrepp i förhållande till väglaget och krav på vinterdäck om det råder vinterväglag. För tunga fordon föreslås dock ett krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning den 1 november–15 april. Olika regler kommer därmed att gälla för lätta respektive tunga lastbilar och bussar, då tunga fordon fortsatt kommer ha ett datumintervall att förhålla sig till medan detta slopas för lätta fordon (jfr 7.2–7.3). Alternativ 2 kommer i stället innebära att dagens regler om krav på vinterdäck blir kvar, men att befintliga datumgränser förlängs för både lätta och tunga fordon. Därmed skulle samma gränser gälla oavsett fordonstyp (jfr 8).
I båda alternativen föreslås också att tunga fordon ska medföra snökedjor under samma tidsperiod som vinterdäckskravet föreslås gälla (jfr 7.4 och 8).
Genom att olika krav ställs på lätta respektive tunga fordon ser Konkurrensverket att det kan uppstå en viss konkurrenspåverkan mellan lätta bussar och små tunga bussar samt mellan lätta lastbilar och små tunga lastbilar. Redan i dag finns skillnader mellan dessa fordon som påverkar kostnadsmassan för företagen, exempelvis genom olika krav på förarens behörighet och fortbildning, färdskrivare samt
förekomsten av bestämmelser om kör- och vilotider. Skillnaderna blir än fler med de föreslagna ändringarna.
Förslagen i alternativ 1 kan innebära en viss ökad flexibilitet för de som inte längre berörs av specifika datumintervall, vilket för företag kan uppfattas som en regelförenkling. Givet hur snabbt väglag kan skifta under vintern finns dock en risk att förslaget leder till tillämpningsproblem och kan skapa osäkerhet för företagen, vilket istället kan göra reglerna svårare att förhålla sig till.
Utifrån konkurrensaspekter ser Konkurrensverket att det finns skäl som kan talaför promemorians alternativ 2 framför alternativ 1. Argumenten om konkurrenspåverkan bör även beaktas vid en avvägning kring om kravet på medförande av snökedjor är proportionerligt.
Sanktioner bör vara avskräckande och träffa fordonets ägare
Om ett krav på medförande av snökedjor införs anser Konkurrensverket att det behöver åtföljas av en effektiv tillsyn för att förhindra att aktörer som följer regelverket drabbas av nackdelar i jämförelse med aktörer som inte gör det. Detta
förutsätter dels en reell risk för upptäckt, dels effektiva och proportionerliga sanktioner.
Det är vidare Konkurrensverkets uppfattning att sanktionen i möjligaste mån bör riktas mot ägaren av fordonet snarare än dess förare. Detta då en förare, i de fall denne är anställd för att utföra en transport, kan ha små möjligheter att vägra en körning även om korrekt utrustning saknas i fordonet.
Hela remissvaret som PDF
Klicka på länken nedan för att ladda ner hela remissvaret
Antal sidor: 2