Vägledning inom konkurrens
Här har vi samlat våra vägledningar inom konkurrensområdet. Du kan även ta del av en ordlista med vanligt förekommande konkurrenstermer.
Ordlista
I vår ordlista hittar du förklaringen till vanligt förekommande konkurrenstermer.
Ordlista över konkurrenstermer
Vägledning om konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet
Driver du ett företag och upplever osund konkurrens från en offentlig aktör? Eller arbetar du för en offentlig aktör och känner dig osäker på om den säljverksamhet ni bedriver är tillåten eller inte? I vår vägledning om konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet (KOS) får du reda på vad som gäller.
Konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet regleras i konkurrenslagen. Regeln innebär att staten, kommuner och regioner kan förbjudas att sälja varor och tjänster på ett sätt som begränsar konkurrensen. Det gäller även uthyrning. Kommuner och regioner kan också förbjudas att helt driva en viss säljverksamhet om den begränsar konkurrensen.
En konkurrensrättslig bedömning är komplex och måste baseras på omständigheterna i varje enskilt fall. Denna vägledning kan därför inte ersätta juridisk rådgivning. Om du är osäker på om en offentlig aktör bedriver en säljverksamhet eller har ett förfarande som kan beröras av reglerna, bör du fördjupa dig i förarbetena (prop. 2008/09:231) eller söka juridisk rådgivning.
Konkurrensverket ger inte vägledning eller förhandsbesked i frågor som rör specifika fall.
Du är helt anonym när du går igenom vägledningen och inga personliga uppgifter sparas.
Vägledning om regler för samarbete inom ramen för en branschorganisation
Vägledningen beskriver vilka regler som gäller för samarbete mellan konkurrerande företag inom ramen för en branschorganisation. Den vänder sig till dig som arbetar inom en branschorganisation eller på ett företag som är medlem i en branschorganisation.
Branschorganisationer har en betydelsefull samhällsfunktion och är ett viktigt stöd för företag. Eftersom branschorganisationer utgör ett forum där konkurrerande företag möts finns dock en risk för samordning av företagens agerande på marknaden, som kan strida mot konkurrensreglerna.
Det kan vara svårt att avgöra var gränsen går mellan tillåtet och otillåtet samarbete. Denna vägledning syftar till att hjälpa dig att identifiera samarbeten som kan vara otillåtna.
Varje branschorganisation ansvarar för att deras beslut, rekommendationer och övrigt agerande överensstämmer med konkurrensreglerna.
Ett medlemsföretag, som utifrån en branschorganisations beslut eller rekommendationer eller i övrigt deltar i en otillåten samordning av medlemsföretagens agerande på marknaden, kan hållas ansvarigt för sitt agerande. Det är därför viktigt att medlemsföretag använder sitt omdöme när de följer branschorganisationens beslut och rekommendationer.
En branschorganisation eller ett företag som bryter mot konkurrensreglerna kan bli skyldigt att betala konkurrensskadeavgift (böter). Avgiften kan vara högst 10 procent av branschorganisationens eller företagets årsomsättning.
Personer i branschorganisationens eller medlemsföretagets ledning, till exempel verkställande direktör, vice verkställande direktör eller styrelseledamot, riskerar näringsförbud om branschorganisationen eller företaget deltar i allvarliga och långvariga överträdelser av konkurrensreglerna.
En konkurrensrättslig bedömning är komplex och måste baseras på omständigheterna i varje enskilt fall. Vägledningen kan därför inte ersätta juridisk rådgivning.
Om du är osäker på om din branschorganisation agerar på ett sätt som kan strida mot konkurrensreglerna, bör du kontakta ett juridiskt ombud med kunskap inom konkurrensrätt. Konkurrensverket ger inte vägledning eller förhandsbesked i frågor som rör specifika fall.
Du är helt anonym när du går igenom vägledningen och inga personliga uppgifter sparas.
Vägledning för anmälan och prövning av företagsförvärv
Företagsförvärv eller samgåenden, så kallade företagskoncentrationer, där de berörda företagens årsomsättningar överstiger de tröskelvärden som finns i konkurrenslagen ska anmälas till oss på Konkurrensverket.
En företagskoncentration ska anmälas av den eller de som förvärvar ett företag eller av de företag som går samman. Om koncentrationen innebär att två eller flera företag får gemensam kontroll, eller om två eller flera företag slås samman, ska koncentrationen anmälas av alla dessa företag.