Innehåll på sidan

Skellefteå kommun genomförde otillåten direktupphandling

Skellefteå kommuns avtal om kontrollrumsmiljö för utbildning av operatörer, tekniker och ingenjörer var en otillåten direktupphandling. Nu yrkar Konkurrensverket att kommunen ska betala 280 000 kronor i upphandlingsskadeavgift.

I juli 2022 ingick Skellefteå kommun avtal om kontrollrumsmiljö inklusive kringliggande tjänster utan att först konkurrensutsätta upphandlingen enligt lagen om offentlig upphandling. Avtalets värde uppgår till 3 700 000 kronor.

Kommunen anser att upphandlingsreglernas undantag för tekniska skäl och ensamrätt var möjliga att använda eftersom leverantören var ensam på marknaden om att kunna erbjuda den helhetslösning som kommunen efterfrågade. Ingen annonsering av upphandlingen behövde därför genomföras.

Enligt Konkurrensverket finns inget stöd för att endast en leverantör kunde tillhandahålla den samlade lösningen av varor och tjänster. Upphandlingsreglernas undantag för tekniska skäl och ensamrätt var därför inte möjliga att använda.

– Förutsättningarna att tillämpa undantaget för tekniska skäl är mycket begränsade. För att fler leverantörer ska få möjlighet att lägga anbud ska upphandlingar som huvudregel konkurrensutsättas genom annonsering, säger Konkurrensverkets generaldirektör Rikard Jermsten.

Konkurrensverket vänder sig nu till Förvaltningsrätten i Umeå och yrkar att Skellefteå kommun ska betala 280 000 kronor i upphandlingsskadeavgift för en otillåten direktupphandling.

För ytterligare information, kontakta:

Marie Strömberg Lindvall, pressansvarig, 076-542 15 92,
Maria Andersson Müller, processråd, 08-700 15 65,

Dokument och länkar

Senast uppdaterad: 2023-05-29

Pressmeddelande29 maj 2023