Innehåll på sidan

Åtaganden från två bryggeriföretag öppnar för bättre konkurrens om leverans av starköl

Bryggeriföretagen Carlsberg och Spendrups har åtagit sig att ändra sina villkor vid försäljning av starköl till hotell, restauranger och caféer. Företagens åtaganden kommer att göra det möjligt för andra leverantörer att konkurrera om kundernas efterfrågan genom att kunderna nu får större möjligheter att samtidigt ta in starköl från flera bryggerier.

Det innebär att de konkurrensproblem som bryggeriföretagens avtalspraxis misstänktes ha lett till nu har åtgärdats. Konkurrensverket godtar därför åtagandena och avslutar utredningen om misstänkta överträdelser av förbudet mot konkurrensbegränsande avtal.

– Att Carlsberg och Spendrups åtar sig att göra ändringar i hur de tecknar avtal innebär att deras kunder nu får större möjligheter att köpa in starköl från andra leverantörer vid sidan av sin huvudleverantör. Det kommer att öka konkurrensen från andra bryggeriföretag, och förbättra förutsättningarna för verksamheter inom hotell, restaurang och café att bredda sitt starkölserbjudande till konsumenter, säger Konkurrensverkets generaldirektör Rikard Jermsten.

Efter att ha tagit emot ett klagomål som rör de båda bryggeriföretagens avtalsupplägg för starkölsförsäljning till hotell, restauranger och caféer inledde Konkurrensverket en utredning. Farhågan var att företagens huvudleverantörsavtal var i strid med konkurrensreglernas förbud mot konkurrensbegränsande avtal.

Den preliminära slutsatsen av Konkurrensverkets utredning är att Carlsbergs och Spendrups krav på kunders individuella volymåtaganden, och andra villkor som förmår kunder att i hög utsträckning koncentrera sina inköp till sin huvudleverantör, tillsammans har en konkurrenshämmande effekt. Villkoren verkar bland annat leda till att en betydande andel av kunderna på marknaden väljer att begränsa sina inköp från andra leverantörer av starköl för att inte bryta mot sitt volymåtagande och för att inte riskera att drabbas av sanktioner från sin huvudleverantör.

Carlsberg och Spendrups har nu åtagit sig att fastställa enskilda kunders volymåtaganden på ett sådant sätt att de kommer få utrymme att ta in starköl även från andra leverantörer. Kunder som inte lever upp till sina volymåtaganden kommer inte heller riskera lika kännbara sanktioner. Åtagandena underlättar också för kunder som lånar fatölsutrustning från Carlsberg och Spendrups att även sälja fatöl från konkurrenter. Det innebär att fler bryggerier kan få avsevärt förbättrade möjligheter att leverera starköl till Carlsbergs och Spendrups kunder och att konsumenterna därmed kan få ökade valmöjligheter.

Carlsbergs och Spendrups åtaganden gäller i sex år. Besluten är förenade med ett vite som domstolen kan döma ut på talan av Konkurrensverket om företagen inte följer sina åtaganden.

För ytterligare information, kontakta:

Marie Strömberg Lindvall, pressansvarig, 076-542 15 92,
Maria Bernhardsson, projektledare, 08-700 16 86,

Dokument och länkar

Senast uppdaterad: 2023-10-25

Pressmeddelande25 oktober 2023