Innehåll på sidan

Effektivare prövningar av företagskoncentrationer med nya föreskrifter

Konkurrensverket har beslutat om nya föreskrifter och allmänna råd om anmälan om företagskoncentration enligt konkurrenslagen. Maria Ulfvensjö Baltatzis, enhetschef med ansvar för frågor om företagskoncentrationer, berättar mer om de nya föreskrifterna.

Vad är bakgrunden till de nya föreskrifterna?

– Konkurrensverkets föreskrifter om anmälan om företagskoncentration fick sin nuvarande lydelse 2010. Det var hög tid att göra en översyn och ta in erfarenheter vi gjort genom åren för att effektivisera prövningen av förvärv och samgåenden som anmäls till Konkurrensverket. Sedan den senaste översynen av föreskrifterna har samhället även digitaliserats i allt större omfattning, och den digitala utvecklingen har fört med sig möjligheter som kan bidra till att förenkla anmälningsprocessen för anmälan om företagskoncentrationer. Globalisering och framväxten av nya marknader har också gett oss anledning till en översyn av gällande föreskrifter.

Vad har ni tagit hänsyn till i arbetet?

– I arbetet med att ta fram de nya föreskrifterna har vi velat säkerställa att de informationskrav som gäller vid en anmälan om företagskoncentration är ändamålsenliga och ger oss goda förutsättningar för en effektiv prövning. Vi har också tagit hänsyn till kraven i Europeiska kommissionens formulär som används när koncentrationer anmäls till kommissionen. Utgångspunkten är att informationskraven ska vara ungefär desamma, oberoende av om en koncentration har unionsdimension och ska anmälas till kommissionen, eller om den ska anmälas till Konkurrensverket.

Hur har ni gått tillväga?

– Tidigt i arbetet med översynen genomförde vi en ombudsträff där vi presenterade våra initiala överväganden. Vi publicerade också vårt utkast på vår webbplats för att få in våra intressenters syn på vårt förslag till nya föreskrifter om anmälan om företagskoncentration och på vår konsekvensutredning. Därefter har det varit ett rätt grannlaga arbete att gå igenom och noga överväga vilka förändringar vi skulle göra i förhållande till ursprungsförslaget.

Som en följd av de nya föreskrifterna kommer vi också uppdatera vår vägledning för anmälan och prövning av företagskoncentrationer.

Hur har ni tagit hand om synpunkterna som har kommit in från intressenterna?

– I föreskrifterna talar vi om tre olika kategorier av marknader: ”berörda marknader”, ”marknader som kan påverkas” och ”andra marknader där företagskoncentrationen har en betydande inverkan”. ”Berörda marknader” är den typ av marknad där vi ställer högst krav på information. Med anledning av de synpunkter som kom in under vårt remissförfarande har vi bland annat justerat ner informationskraven i föreskrifterna för kategorin ”andra marknader där företagskoncentrationen har en betydande inverkan”. Informationskraven för denna kategori är nu i princip samma som för ”marknader som kan påverkas”. Vi har även sett över kraven på vilka interna handlingar som ska bifogas anmälan. En del av de synpunkter som lämnats kommer vi att ta med oss inom ramen för vårt arbete med att uppdatera vägledningen. Bland annat har intressenter efterfrågat närmare vägledning kring förhandskontakter och förutsättningar för beviljande av undantag från uppgiftsskyldigheten. Sedan tidigare vet vi också att det finns önskemål om mer vägledning kring när man bör överväga en frivillig anmälan för att undvika risken att Konkurrensverket i ett senare skede begär in en anmälan i en koncentration som inte är anmälningspliktig, men där verket ser att det finns särskilda skäl att pröva den.

Vilka är de största ändringarna i de nya föreskrifterna jämfört med de tidigare föreskrifterna?

– I de nya föreskrifterna har några nya informationskrav lagts till för anmälan av vissa kategorier av företagskoncentrationer, och några informationskrav i tidigare föreskrifter har tagits bort. De utökade informationskraven gäller bland annat krav på att diskutera alla rimliga alternativa marknadsavgränsningar i relation till den marknad som anmälande företag anser är relevant, att bifoga fler företagsinterna handlingar redan vid anmälan och att lämna fler uppgifter för ”andra marknader där företagskoncentrationen kan ha en betydande inverkan”. Även vissa språkliga och redaktionella ändringar har gjorts som inte medför några materiella ändringar av kraven.

I de nya föreskrifterna finns det också nya allmänna råd kopplat till vissa av bestämmelserna, vad handlar dessa om?

– De allmänna råden i föreskrifterna är generella rekommendationer som är till för att underlätta för anmälande företag att följa vissa bestämmelser i föreskrifterna. De allmänna råden handlar bland annat om utformning av anmälan och förhandskontakter inför en anmälan.

Föreskrifterna innehåller utökade krav för företag att lämna in uppgifter. Hur går det ihop med det regeringsuppdrag som ni och flera andra myndigheter har om förenklingsåtgärder för företag?

– Vi har noga övervägt vilka krav som behövs för att vi ska kunna genomföra effektiva prövningar av företagskoncentrationer. Kraven är baserade på våra erfarenheter av vilka uppgifter som behövs i en anmälan för att snabbare kunna avgöra om vi kan lämna en koncentration utan åtgärd, eller om vi behöver utreda mer och vilka utredningsåtgärder som i så fall är de mest ändamålsenliga. De utökade kraven handlar om uppgifter som i många fall ändå begärs in i ett senare skede av utredningen. Vi har strävat efter att hitta en balans mellan å ena sidan vikten av att bidra till en minskad regelbörda och förenkla för företag när det bedöms som möjligt, och å andra sidan behovet av att vi tidigt får in de uppgifter vi behöver för att kunna göra en effektiv koncentrationsprövning. Detta har bland annat resulterat i att vi har tagit bort några uppgiftskrav. För att förenkla anmälningsprocessen har vi också infört möjligheten för anmälande företag att inkomma med e-signerad försäkran. Den digitala utvecklingen har även medfört att stora mängder handlingar enkelt och säkert kan överföras genom så kallade digitala filöverföringssystem. De nya föreskrifterna beaktar denna utveckling.

Kommer Konkurrensverkets interna rutiner anpassas med anledning av de utökade kraven i föreskrifterna?

– Ja, till viss del. Antalet förhandskontakter kan förväntas öka med anledning av de nya föreskrifterna. Detta innebär inte enbart att vi behöver säkerställa att vi får in underlag i god tid innan återkoppling önskas, men också att vi internt har effektiva rutiner för att hantera förhandskontakterna.

Konkurrensverket har också nyligen skickat in en skrivelse till regeringen med förslag till ändringar i konkurrenslagen som rör företagskoncentrationer. Vad handlar det om?

– Förslagen till ändringar handlar bland annat om att tidsfristen för särskilda undersökningar av företagskoncentrationer ska ändras från tre kalendermånader till 90 arbetsdagar. Vi föreslår även att olika fristförlängningar som kan komma ifråga ska beräknas i enbart arbetsdagar i stället för som i dag en blandning av arbetsdagar och månader. För att kunna säkerställa väl fungerande konkurrens även på marknader som är förhållandevis små och lokala, vill vi också att lagens krav på det geografiska områdets storlek tas bort som förutsättning för när ett beslut om förbud eller åläggande får meddelas.

Regeringen har nyligen skickat ut vår skrivelse på remiss tillsammans med betänkandet Förbättrad konkurrens i offentlig och privat verksamhet (SOU 2025:22). I betänkandet finns också vissa förslag rörande företagskoncentrationer, bland annat att företag verksamma på marknader som kännetecknas av hög marknadskoncentration ska kunna åläggas en skyldighet att informera Konkurrensverket om planerade koncentrationer, även de som inte omfattas av den nuvarande anmälningsplikten som bygger på omsättningströsklar.

Är du nöjd med de nya föreskrifterna?

– Ja, jag är väldigt nöjd. Den lilla projektgruppen under ledning av Rinel Patel har verkligen gått grundligt tillväga, samtidigt som alla under en stor del av 2024 arbetade i ovanligt krävande koncentrationsutredningar. Det gjorde att arbetet med föreskrifterna tidvis fick pausas, samtidigt som vi fick nya erfarenheter och vissa tankar också hann mogna. Nu känns det som att vi landat i de nya föreskrifterna på ett bra sätt.

När träder de nya föreskrifterna i kraft?

De nya föreskrifterna (KKVFS 2025:1) ersätter Konkurrensverkets tidigare föreskrifter (KKVFS 2010:3) och träder i kraft den 26 maj 2025.

Dokument och länkar

Senast uppdaterad: 2025-03-28

Artikel28 mars 2025