Innehåll på sidan

Beslutad 7 juli 2021

Dnr 310/2021

Myndigheten för press, radio och tv:s rapport Synkronisering av tillståndsperioderna för analog och digital kommersiell radio

Ku2021/00325

Konkurrensverket har i uppdrag att verka för en effektiv konkurrens i privat och offentlig verksamhet samt en effektiv offentlig upphandling till nytta för det allmänna.

Sammanfattning

Myndigheten för Press, Radio och TV:s (MPRT:s) bedömning är att det finns ett behov av att synkronisera tillståndsperioderna för analog och digital kommersiell radio. MPRT föreslår att tillstånden att sända digital kommersiell radio förlängs till och med den 31 juli 2026, för att på så vis uppnå en synkronisering. Konkurrensverket har inga synpunkter på förslaget att synkronisera tillståndsperioderna, men menar att aktörer som i dag inte har ett tillstånd att sända digital kommersiell radio måste ges möjlighet att ansöka om detta under den perioden som tillståndet föreslås förlängas.

Finns det behov av en synkronisering?

För att bedriva sändning av analog respektive digital kommersiell radio behövs ett tillstånd från MPRT. I dag skiljer sig tillståndsgivningen åt mellan analoga och digitala sändningar. Båda tillståndsperioderna gäller för en åttaårsperiod. Tillstånden för digital kommersiell radio löper ut 2022 medan tillstånden för analog kommersiell radio löper ut 2026.

MPRT bedömer att det finns ett behov av att synkronisera tillståndsperioderna för analog och digital kommersiell radio. En synkronisering ger en längre framförhållning för radioföretagen och bidrar till att företagen får bättre förutsättningar att utveckla sin verksamhet. Konkurrensverket har inga invändningar mot bedömningen.

Hur kan en synkronisering uppnås?

MPRT bedömer att en synkronisering kan uppnås antingen genom att tillstånden för kommersiell radio förlängs eller genom att tillstånd ges för en kortare period än åtta år. MPRT föreslår att tillstånden att sända digitala kommersiell radio förlängs till och med den 31 juli 2026. På så vis synkroniseras tillståndsperioden för digital kommersiell radio med tillståndsperioden för analog radio som löper ut samma år. Förutsättningarna för en förlängning anges i en lag om tillfälliga bestämmelser om förlängning av tillstånd att sända digital kommersiell radio.

I rapportens konsekvensbedömning lyfter MPRT fram att förslaget innebär att konkurrensförhållandena på marknaden för digital kommersiell radio kan påverkas negativt genom att aktörer som inte har tillstånd att sända i dag inte får tillfälle att ansöka om ett tillstånd om de nuvarande tillståndshavarna beviljas förlängning. MPRT bedömer att förslaget ändå inte kommer att påverka konkurrensen mellan radioföretagen nämnvärt. Detta då alla radioföretag som 2014 ansökte om tillstånd att sända digital kommersiell radio tilldelades tillstånd. Dessutom bör det enligt MPRT finnas visst frekvensutrymme som kan utlysas till aktörer som inte har ett tillstånd att sända digital kommersiell radio. Tillgängligt frekvensutrymme, utöver det som behövs för de tillstånd som förlängs, ska utlysas och fördelas genom urvalsförfarandet enligt radio- och tv-lagen och bör gälla till och med 31 juli 2026.

Att det inte fanns några aktörer som sökte och som inte tilldelades tillstånd 2014, betyder inte enligt Konkurrensverkets mening att det inte kan komma att finnas aktörer som vill träda in på marknaden under perioden 2022–2026. Konkurrensverket har ingen bestämd uppfattning om på vilket sätt synkroniseringen uppnås, men anser att resultatet måste vara att aktörer som i dag inte har ett tillstånd att sända digital kommersiell radio också ges möjlighet att ansöka om detta under den perioden som tillståndet föreslås förlängas. Det bör därför säkerställas att det finns frekvensutrymme tillgängligt som kan utlysas till aktörer som i dag inte har ett tillstånd att sända kommersiell radio. Om denna möjlighet inte finns kan förslaget innebära att nya aktörer inte kan träda in på marknaden, vilket i sin tur kan påverka konkurrensen negativt på marknaden för digital kommersiell radio.


Detta yttrande har beslutats av generaldirektören. Föredragande har varit sakkunnig ekonom Annika Stenström.

Rikard Jermsten
Annika Stenström

Hela remissvaret som PDF

Klicka på länken nedan för att ladda ner hela remissvaret

Ladda ner remissvaret
233,13 kB