Beslutad 23 juni 2025
Dnr 290/2025
Betänkandet Förbättrad konkurrens i offentlig och privat verksamhet och hemställan från Konkurrensverket om företagskoncentrationer
(SOU 2025:22)
KN2025/00748 och KN2025/00567
Sammanfattning
Utredningar om konkurrensfrämjande åtgärder
- Konkurrensverket tillstyrker utredningens förslag om att bestämmelser om utredningar om konkurrensfrämjande åtgärder ska föras in i konkurrenslagen, att Konkurrensverket ska få befogenhet att ålägga ett eller flera företag att vidta åtgärder mot hinder för en effektiv konkurrens, att Konkurrensverket ska få besluta om de beteendemässiga eller strukturella åtgärder som är nödvändiga och proportionerliga för att främja konkurrensen och om det finns särskilda skäl bestämma att ett åläggande ska gälla omedelbart samt att Konkurrensverket ska få befogenhet att godta ett åtagande från ett företag, i stället för att besluta om åläggande.
- Konkurrensverket delar utredningens bedömningar vad gäller utformningen av bestämmelserna om ett sådant nytt konkurrensverktyg och tillstyrker därför i allt väsentligt utredningens föreslagna utformning (4.6.5–4.6.10).
- När det gäller utredningens förslag om överklagande av Konkurrensverkets beslut tillstyrker Konkurrensverket utredningens förslag beträffande vilka beslut som ska få överklagas respektive inte ska få överklagas, men anser att det i den fortsatta beredningen är önskvärt med tydlig vägledning om vem eller vilka som ska ha klagorätt i fråga om de beslut som ska få överklagas. Vidare anser Konkurrensverket att frågan om det allmänna ska kunna bli skyldigt att ersätta företagens rättegångskostnader i domstolsprocesser angående sådana överklaganden inte är självklar och bör bli föremål för fortsatta överväganden i den fortsatta beredningen.
Informationsplikt om företagskoncentrationer
- Konkurrensverket tillstyrker utredningens förslag om införande av en befogenhet för Konkurrensverket att ålägga företag att informera verket om företagskoncentrationer som de avser att genomföra och som inte omfattas av anmälningsplikt enligt konkurrenslagen (5.4.1–5.4.5). Konkurrensverket noterar dock att i förslaget till ny bestämmelse saknas en regel om att ålägganden ska gälla omedelbart, om inte annat bestäms, till skillnad mot vad som gäller för informationsålägganden enligt 5 kap. 1 § konkurrenslagen. Konkurrensverket anser att detta bör åtgärdas i den fortsatta beredningen.
Offentlig säljverksamhet
- Konkurrensverket tillstyrker utredningens förslag att det nuvarande regelverket angående konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet bör ersättas med en ny lag som vilar på förbudsprincipen.
- Konkurrensverket tillstyrker utredningens förslag att det ska vara förbjudet för en offentlig aktör att bedriva en säljverksamhet, eller att i en säljverksamhet tillämpa ett förfarande, som på ett otillbörligt sätt påverkar eller är ägnat att påverka möjligheterna för privata aktörer att bedriva verksamhet på marknaden. Mot bakgrund av erfarenheter från tillämpningen av det existerande regelverket om konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet, anser Konkurrensverket dock att det i den fortsatta beredningen bör göras vissa förtydliganden i fråga om innebörden av begreppet ”otillbörlig” i den föreslagna förbudsbestämmelsen för att säkerställa att den föreslagna bestämmelsen får åsyftat genomslag. Det bör bland annat framgå, åtminstone av förarbetena till förbudsbestämmelsen, att det för att förbudet ska vara tillämpligt inte krävs att det är fråga om en säljverksamhet eller ett förfarande som är otillbörligt oavsett vem som bedriver säljverksamheten eller tillämpar förfarandet i fråga.
- Konkurrensverket anser också att det bör göras ytterligare förtydliganden i förarbetena till förbudsbestämmelsen i fråga om vad som ska krävas för att en offentlig säljverksamhet i sig ska kunna konstateras ha en sådan otillbörlig påverkan på privata aktörers möjligheter att agera på marknaden att säljverksamheten strider mot det föreslagna förbudet.
- Konkurrensverket anser vidare att även sådana förfaranden i en offentlig säljverksamhet som påverkar, eller är ägnade att påverka, privata aktörers möjligheter att bedriva verksamhet på en eller flera angränsande marknader, där det finns överlapp mellan en annan säljverksamhet som den offentliga aktören bedriver och privata aktörers näringsverksamhet, ska kunna omfattas av det föreslagna ständigt gällande förbudet och att det bör förtydligas i motiven till förbudsbestämmelsen.
- Konkurrensverket tillstyrker utredningens förslag om att offentliga aktörer löpande ska utvärdera sin offentliga säljverksamhet, årligen upprätta en särskild redovisning av denna säljverksamhet och att Konkurrensverket ska kunna meddela närmare föreskrifter gällande såväl den löpande utvärderingen som särredovisningen.
- Konkurrensverket tillstyrker vidare utredningens förslag att verket ska ha i uppdrag att utöva tillsyn över lagen om offentlig säljverksamhet och få pröva frågor enligt lagen i första instans samt i fråga om vilka utredningsbefogenheter som Konkurrensverket ska ha tillgång till.
- Konkurrensverket tillstyrker att verket ska få vidta åtgärder mot otillbörlig offentlig säljverksamhet, bland annat genom att – även interimistiskt – förelägga en offentlig aktör att upphöra med en överträdelse. Det är särskilt angeläget att verket får befogenhet att meddela interimistiska förelägganden om att upphöra med överträdelser för att tidigare än i dag kunna motverka att en säljverksamhet eller förfaranden inom en säljverksamhet skadar konkurrensen. Konkurrensverket poängterar även betydelsen av att ett föreläggande i enlighet med den föreslagna lagen också kommer att kunna avse strukturella åtgärder.
- Konkurrensverket tillstyrker också utredningens förslag i sin helhet vad gäller att Konkurrensverket ska få besluta att godta ett åtagande från en offentlig aktör, att Konkurrensverket ska få besluta om marknadsstörningsavgift vid överträdelse av lagens förbud, förslagen vad gäller marknadsstörningsavgiftens storlek och förslagen vad gäller överklagande och sekretess för uppgifter som kan avslöja identiteten på den som har gjort en anmälan enligt den föreslagna lagen om offentlig säljverksamhet.
- Konkurrensverket har inga invändningar mot utredningens förslag att det inte ska införas någon subsidiär talerätt i lagen om offentlig säljverksamhet.
- Konkurrensverket anser att definitionen av ”offentligt företag” behöver omformuleras eller kompletteras så att det tydligt framgår att uttrycket offentligt företag omfattar även en juridisk person som flera offentliga aktörer (exempelvis flera kommuner) tillsammans har ett bestämmande inflytande över.
Utredningsskadeavgift
- Konkurrensverket tillstyrker förslaget om att konkurrenslagens regler om utredningsskadeavgift ska utökas så att Konkurrensverket kan besluta om sådan avgift även vid utredningar om konkurrensfrämjande åtgärder och handläggning av företagskoncentrationer.
Hemställan från Konkurrensverket om företagskoncentrationer
- Konkurrensverket står fortsatt bakom de förslag till ändringar av konkurrenslagens bestämmelser om företagskoncentrationer som verket föreslagit i en hemställan till regeringen. Konkurrensverket anser att det är angeläget att dessa lagändringar genomförs i enlighet med verkets förslag.
Förslagens konsekvenser för Konkurrensverket
- Utredningens förslag kommer att föranleda ökade kostnader för Konkurrensverket, som inte kan täckas genom verkets befintliga anslag, utan behöver täckas genom ett ökat anslag.
- Det kan komma att krävas en avsevärd höjning av Konkurrensverkets anslag för finansiering av utgifter för rättegångskostnader om företag som överklagar Konkurrensverkets beslut avseende ålägganden om konkurrensfrämjande åtgärder ska ha rätt till ersättning för sina rättegångskostnader för det fall verkets beslut upphävs.
- Även flera av de lagändringar som föreslås i promemoriorna som utgör bilagor till Konkurrensverkets hemställan om företagskoncentrationer kan komma att leda till ökade kostnader för Konkurrensverket.
Hela remissvaret som PDF
Klicka på länken nedan för att ladda ner hela remissvaret
Ladda ner remissvaret
489,51 kB