Beslutad 30 juni 2025
Dnr 548/2025
Betänkandet En effektivare organisering av mindre myndigheter
(SOU 2025:13)
Fi2025/00348
Utgångspunkter
Konkurrensverket har i uppdrag att verka för en effektiv konkurrens i privat och offentlig verksamhet samt en effektiv offentlig upphandling till nytta för det allmänna.
Myndigheten har inte fått förslaget på remiss, men yttrar sig rörande vissa aspekter av ett eventuellt breddat uppdrag för Upphandlingsmyndigheten som enligt vår bedömning inte är tillräckligt belysta av utredningen. Yttrandet avgränsas till sådana aspekter som följer av Konkurrensverkets ansvarsområden.
Bakgrund
Utredningen har haft i uppdrag att analysera de mindre myndigheternas verksamhet, uppgifter och organisering. Syftet är att skapa bättre förutsättningar för regeringens styrning och att främja en väl fungerande statsförvaltning med hög kostnadseffektivitet och hög samhällsekonomisk effektivitet.
Ett breddat uppdrag för Upphandlingsmyndigheten (kap. 6.2)
Utredningen föreslår att uppgiften att upphandla samordnade ramavtal, avsedda för andra statliga myndigheter, som i dag sker inom ramen för Statens inköpscentral överförs från Kammarkollegiet och inordnas i Upphandlingsmyndigheten. Därtill föreslås att uppgiften inom området elektronisk inköpsprocess som utförs av Myndigheten för digital förvaltning ska överföras och inordnas i Upphandlingsmyndigheten. Med anledning av förslaget föreslås att Upphandlingsmyndigheten byter namn till Myndigheten för offentliga affärer.
Konkurrensverket anser att det är naturligt att regeringen omprövar och förändrar de statliga myndigheternas organisation och uppdrag utifrån att förutsättningarna och behoven förändras över tid. Utredningens förslag motiveras bland annat av att det finns en betydande potential för effektivisering och renodling av det upphandlingsstödjande/främjande arbetet genom att samla den upphandlings-och inköpsstödjande/främjande verksamhet som i dag finns spridd på dessa myndigheter till Upphandlingsmyndigheten. Ett ytterligare motiv som framförs är att förslagen kan förenkla regeringens styrning av upphandlingsområdet.
Konkurrensverket instämmer i att det finns möjligheter till synergier som kan vara värdefulla att bejaka såsom att utvecklingen inom området gynnas och en mer komplett upphandlings- och inköpsstatistik. De positiva effekterna behöver dock vägas mot de potentiellt negativa effekterna i form av risk för mål- och intressekonflikt mellan upphandlingsstödjande verksamhet och praktisk inköpssamordning. Detta är något som utredningen lyfter fram, men bedömer kan hanteras. Konkurrensverket konstaterar därvid att det saknas konkreta förslag på hur dessa risker ska hanteras. Konkurrensverket konstaterar också att risken för intressekonflikt utgjort motiv till att, vid tidigare omorganiseringar, inte samla aktuella verksamheter i samma myndighet. Sammantaget anser Konkurrensverket att alla aspekter av ett breddat uppdrag för Upphandlingsmyndigheten behöver belysas ytterligare i den fortsatta beredningen.
Som en del i detta vill Konkurrensverket uppmärksamma att utredningen inte beaktat den samverkan som i dag sker mellan Konkurrensverket och Upphandlingsmyndigheten. Av förordningen (2007:1117) med instruktion för Konkurrensverket framgår bland annat att Konkurrensverket ska samverka med Upphandlingsmyndigheten för att utveckla den offentliga upphandlingen. Motsvarande skrivning återfinns också i Upphandlingsmyndighetens instruktion. Myndigheternas samverkan, som bland annat omfattar strategiska frågor av betydelse för rättsutvecklingen, är ett viktigt verktyg för att främja och utveckla den offentliga upphandlingen. Någon sådan uttrycklig samverkansinstruktion finns inte gällande den befintliga inköpsverksamheten hos Kammarkollegiet.
Förslaget innebär att Upphandlingsmyndighetens operativa verksamhet utvidgas väsentligt. I förhållande till i dag kommer en större del av Upphandlingsmyndighetens verksamhet att omfatta praktisk inköpssamordning. I egenskap av tillsynsmyndighet kan det uppstå situationer där Konkurrensverket granskar ramavtal och/eller avropsavtal som har sin grund i den statliga inköpssamordningen. Vid ett eventuellt breddat uppdrag för Upphandlingsmyndigheten utgår Konkurrensverket från att samverkan med Upphandlingsmyndigheten endast ska ske med den upphandlingsstödjande delen av verksamheten. Det är viktigt att säkerställa att ett breddat uppdrag för Upphandlingsmyndigheten inte riskerar att påverka förtroendet för det allmänna. Givet det anförda kan det i den fortsatta beredningen finnas skäl att överväga om områdena för Konkurrensverkets och Upphandlingsmyndighetens samverkan ska tydliggöras om förslaget genomförs.
Hela remissvaret som PDF
Klicka på länken nedan för att ladda ner hela remissvaret