Innehåll på sidan

Publicerad 1 november 2001

Konkurrens, Rapportserie, 2001:3

Mobiltelemarknaden i Sverige ur ett konsument- och konkurrensperspektiv

Post- och telestyrelsen, Konsumentverket och Konkurrensverket konstaterade i en gemensam rapport 1999 att den svenska mobiltelemarknaden inte fungerade tillfredställande.

När rapporten nu följs upp framgår det att mobilmarknaden fortfarande präglas av en oligopolliknande struktur och att det finns brister i konkurrensen. De åtgärder som genomförts under de senaste två åren har dock börjat ge positiva resultat för konsumenterna, exempelvis har vissa pottabonnemang tagits bort och samtrafikavgifterna har sänkts. Konkurrensen kan också väntas öka genom införandet av mobil nummer portabilitet, som innebär att konsumenterna kan behålla sitt telefonnummer om de byter operatör.

Hela rapporten som PDF

Klicka på länken nedan för att ladda ner hela rapporten

Antal sidor: 36

Ladda ner rapport
1,18 Mb