Innehåll på sidan

Publicerad 7 januari 2025

Otillbörliga handelsmetoder, Analys i korthet, 2025:1

Handel med lokala livsmedelsprodukter

Konkurrensverket har i en analys undersökt om lagen om förbud mot otillbörliga handelsmetoder haft någon negativ effekt på försäljningen av livsmedel från lokala och småskaliga producenter till dagligvaruhandeln. Analysen omfattar tre olika undersökningar riktade till olika aktörer inom jordbruks- och livsmedelskedjan.

Lagen (2021:579) om förbud mot otillbörliga handelsmetoder vid köp av jordbruks- och livsmedelsprodukter (LOH) trädde i kraft den 1 november 2021. Lagen utgör den svenska implementeringen av det så kallade UTP-direktivet som syftar till att utjämna obalanser i styrkeförhållandet mellan köpare och leverantörer som handlar med jordbruks- och livsmedelsprodukter. Direktivet etablerar en minimistandard för leverantörsskydd vid köp av vissa angivna produkter.

Konkurrensverket är den myndighet som utövar tillsyn över LOH och har fått i uppdrag av regeringen att utvärdera lagstiftningen. Under arbetet med LOH har frågan uppstått om hur lagen påverkar den lokala livsmedelshandeln, alltså handeln med jordbruks- och livsmedelsprodukter som sker mellan leverantörer och köpare inom ett geografiskt närområde. Exempelvis kan det röra sig om att en dagligvarubutik köper in mejeriprodukter direkt från en lokal och småskalig producent.

I flera av Konkurrensverkets kontakter med olika marknadsaktörer liksom i flera remissvar till genomförandeutredningen har det framkommit att en förväntad effekt av LOH är att dagligvaruhandlare kommer att minska sina inköp av livsmedelsprodukter från mindre, lokala leverantörer. Det motiveras bland annat utifrån en uppfattad rädsla bland dagligvaruhandlare att antingen bryta mot förbuden i LOH eller att lagen avsevärt skulle bidra till att öka den administrativa bördan. Redan i propositionen förutsåg regeringen att LOH i det kortare perspektivet kunde medföra visst merarbete och en större affärsrisk för handlare. Samtidigt framhöll regeringen att merparten av dagligvaruhandelns inköp är centrala snarare än lokala och att mindre, lokalt etablerade handlare i större utsträckning torde vara intresserade av att tillhandahålla ett lokalt sortiment eftersom detta efterfrågas och förväntas av konsumenterna.

Frågan om lokala och småskaliga producenters förutsättningar att kunna sälja sina produkter till dagligvarubutiker är viktig eftersom den kan ha inverkan på både konkurrenskraften för företagen i livsmedelskedjan och konkurrensen på den lokala marknaden. Små lokala leverantörer kan utöva visst konkurrenstryck på större aktörer i producent- och leverantörsled och bidrar också till att konsumenterna har fler produkter att välja mellan. Det kan också stimulera konkurrensen i detaljistledet mellan de stora kedjorna i kvalitetsdimensionen. Svenskproducerat var i flera år den starkaste konsumenttrenden men har under de senaste åren fallit tillbaka till förmån för lågprisalternativ och handelns egna märkesvaror.

Denna analys i korthet syftar till att sammanställa och redovisa resultatet av de undersökningar om handeln med lokala livsmedelsprodukter som Konkurrensverket har genomfört inom ramen för utvärderingen av LOH.

Hela rapporten som PDF

Klicka på länken nedan för att ladda ner hela rapporten

Antal sidor: 13

Ladda ner rapport
496,99 kB