Innehåll på sidan

Många företag upplever konkurrens från det offentliga som problematisk

I Konkurrensverkets enkät riktad till företag uppger 27 procent av de som svarat på enkäten att de möter konkurrens från det offentliga, och 17 procent säger att de upplever konkurrensen som problematisk. Undersökningen visar också att 60 procent har valt att inte vända sig till den offentliga aktören för att påtala problemet.

Konkurrensverket har genomfört en enkätundersökning för att undersöka i vilken omfattning privata företag upplever att de möter konkurrens från offentliga aktörer. Enkäten riktade sig till över 6 000 slumpmässigt utvalda företag inom 31 branscher. Katarina Magnusson, funktionsansvarig för frågor som rör konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet, svarar på frågor om varför vi har genomfört undersökningen.

Varför har ni gjort den här enkätundersökningen?

– Konkurrensverket är ansvarigt för att utöva tillsyn över regeln om konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet och för att kunna göra det på ett bra sätt ville vi ta reda på om företagen upplever konkurrens som de ser som problematisk.

Dessutom skickar vi ofta budskapet till företagare att de ska prova att prata med den offentliga aktören och försöka lösa problemet på så sätt. Vi ville veta om de faktiskt försöker med dialog och om den i sådana fall är framgångsrik.

Vad visade enkäten?

– Den visade att 27 procent av företagen som svarat på enkäten möter sådan konkurrens, och 17 procent upplever denna konkurrens som problematisk. Drygt vart tredje företag av de som upplever problematisk konkurrens från en offentlig aktör (37 procent) har vänt sig till den offentliga aktören för att lösa problemen. De allra flesta (89 procent) av de som påtalat problem uppger tyvärr i undersökningen att det inte hjälpt.

Enkäten visade också att 60 procent har valt att inte vända sig till den offentliga aktören och påtala problemet. Företagen uppger flera orsaker till detta, men den vanligaste är att de inte tror att den offentliga aktören kommer att ändra sitt beteende. Flera svarar också att de är rädda för att deras relation till den offentliga aktören ska försämras.

Hur kommer enkätresultatet att spridas och hur kommer det att påverka Konkurrensverkets fortsatta arbete med konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet?

– Vi spred informationen i vårt seminarium om konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet i Almedalen där vår tf. generaldirektör Karin Lunning diskuterade våra slutsatser med Lars Stjernkvist, ordförande i kommunstyrelsen (S) i Norrköping,  Emil Källström, riksdagsledamot och ekonomisk-politisk talesperson (C) och Stefan Koskinen, förbundsdirektör på Almega.

Vi kommer också att ta med oss lärdomarna från enkäten när vi tillsammans med Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), Svenskt Näringsliv och Almega fortsätter vår KOS-turné i landet i höst och arrangerar seminarier om erfarenheter och intryck av regeln om konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet.

Sedan är det också viktigt att vi beaktar resultatet i tillsynsverksamheten och i vår tipshantering. Om företag drar sig för att prata med den offentliga aktören är det viktigt att de vet att de i stället kan kontakta oss på Konkurrensverket. Det budskapet ska vi naturligtvis fortsätta att skicka på olika sätt under hösten.

Länkar

Resultat från enkäten: När det offentliga och det privata konkurrerar

Se webbsändning från vårt seminarium under Almedalsveckan: När det offentliga och det privata konkurrerar – oschyst konkurrens eller bättre för konsumenterna?

Debattartikel av Karin Lunning: Få klagar när kommuner konkurrerar

Senast uppdaterad: 2021-04-27

Artikel10 juli 2017