Innehåll på sidan

Konkurrensverket avslutar utredning om rangeringstjänster efter initiativ från Trafikverket

Konkurrensverket har utrett om Green Cargo AB har utestängt konkurrenter genom att vägra leverera rangeringstjänster. Green Cargo är den enda aktören som har möjlighet att erbjuda sådana tjänster i dagsläget. Trafikverket lanserade i december 2022 ett initiativ för att förbättra tillgången till rangeringstjänster. Eftersom initiativet har goda förutsättningar att lösa de konkurrensproblem som Konkurrensverket identifierat avslutar vi vår utredning mot Green Cargo.

Konkurrensverket har utrett om Green Cargo AB har utestängt konkurrenter genom att vägra leverera rangeringstjänster. Green Cargo är den enda aktören som har möjlighet att erbjuda sådana tjänster i dagsläget. Trafikverket lanserade i december 2022 ett initiativ för att förbättra tillgången till rangeringstjänster. Eftersom initiativet har goda förutsättningar att lösa de konkurrensproblem som Konkurrensverket identifierat avslutar vi vår utredning mot Green Cargo.

Green Cargo är den ledande aktören inom godstrafik på järnväg i Sverige. Företaget är statsägt och bildades när SJ knoppade av sin godstransportverksamhet 2001. Konkurrensverket inledde en utredning av Green Cargo efter att ha mottagit ett klagomål från ett konkurrerande järnvägsföretag. Klagomålet gällde att Green Cargo avslagit företagets begäran om tillgång till så kallade rangeringstjänster som företaget önskade köpa inom ramen för en upphandling som både Green Cargo och det konkurrerande järnvägsföretaget deltog i. Rangering är en tjänst som utförs på särskilda bangårdar och som möjliggör för vagnar från olika tåg att kopplas ihop och isär. I dagsläget är det endast Green Cargo som har möjlighet att rangera i Sverige.

Utredningen har varit inriktad på att bedöma om Green Cargo har överträtt förbudet mot missbruk av dominerande ställning, alternativt reglerna om konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet, genom att inte leverera rangeringstjänster till det konkurrerande järnvägsföretaget.

Under utredningen har det framkommit att det finns övergripande konkurrensproblem på marknaden som berörs av klagomålet. Problemet med tillgång till rangeringstjänster gäller inte bara den specifika upphandling som föranlett klagomålet. Konkurrensverket lyfte redan i en rapport 2008 fram de brister som finns på marknaden när det gäller tillgången till rangeringstjänster. (”Åtgärder för bättre konkurrens – Delrapport 1”, Rapportserie 2008:5, s. 38–39).

Under tiden som Konkurrensverkets utredning pågått har Trafikverket, som ansvarar för tillsynen av rangering i Sverige, arbetat med att förbättra förutsättningarna för tillträde till tjänsten. Som ett led i detta arbete lanserade Trafikverket i december 2022 ett initiativ som innebär att Trafikverket kommer att ansvara för att utföra vissa delar av rangeringstjänsterna och att marknadens aktörer sköter resterande delar. Konkurrensverket ställer sig positivt till initiativet och bedömer att det kan förbättra förutsättningarna på marknaden och att det kan lösa de konkurrensproblem som har identifierats i utredningen.

Konkurrensverket har därför beslutat att avsluta sin utredning av Green Cargo. Om det skulle visa sig att Trafikverkets initiativ inte löser konkurrensproblemen på marknaden kommer Konkurrensverket att överväga att vidta åtgärder.

Dokument och länkar

Senast uppdaterad: 2023-03-28

Nyhet28 mars 2023