Innehåll på sidan

God konkurrens kan motverka kraftiga prisökningar

Trots att coronapandemin drabbat samhället på helt andra sätt än Rysslands invasion av Ukraina har kriserna gemensamt att de rubbar rådande efterfråge- och utbudsvillkor, vilket leder till stigande priser. När marknaden anpassar sig till nya förutsättningar riskerar det att utnyttjas av företag som drar nytta av krisen genom att exploatera sina kunder och höja priserna ytterligare. Samtidigt signalerar kraftiga prisökningar till producenter och distributörer att öka tillgången på varor och tjänster, något som normalt sett stimulerar marknadsinträde. På så sätt kan konkurrensen motverka kraftiga prisökningar även i kristider.

Det är därför viktigt att förstå vad det är som driver priserna och vilka möjligheter marknadsaktörer har (eller inte har) att genom konkurrens motverka prisökningarna. När det finns god konkurrens på marknaden säkerställer det att prisökningar är tillfälliga och övergående. Om konkurrensen däremot inte fungerar kan det finnas skäl för Konkurrensverkets att ingripa mot dominerande företags överpriser. Det är därför viktigt att konsumenter och företag är uppmärksamma på och ifrågasätter prisökningar, särskilt sådana som sker på starkt koncentrerade marknader.

Det är inte i sig förbjudet att ha en dominerande ställning men det är däremot förbjudet att missbruka sin position genom att sätta konkurrensen ur spel eller exploatera sina kunder. Ett missbruk av dominerande ställning leder till att konkurrensen och konsumenterna skadas. Konkurrensverket har ett ansvar för att övervaka att företag med en dominerande ställning inte exploaterar sina kunder genom överprissättning.

Hur priserna utvecklas beror på vad krisen handlar om och hur väl konkurrensen fungerar före och under krisen. Det kan röra sig om tider med högt inflationstryck, eller att krisen stör leveranskedjor och varuförsörjningen. Det kan också handla om kraftigt ökande efterfrågan på vissa varor eller tjänster, vilket skapar ett så kallat efterfrågeöverskott. Till sist kan en kris leda till en begränsad rörlighet, vilket riskerar att krympa marknadens geografiska räckvidd.

I en analys i korthet går det att läsa mer om hur kraftiga prisökningar i kristider kan påverka marknaden på lång och kort sikt. I analysen finns också olika exempel på faktorer som driver prisökningar. Exemplen syftar till att öka förståelsen för prisutvecklingen i kristider och under vilka förhållanden det kan vara motiverat för Konkurrensverket att ingripa. 

Dokument och länkar

I en serie analyser i korthet kommer Konkurrensverket under våren 2023 att belysa konkurrens i kristider inom olika sektorer och områden. På temasidan konkurrens och upphandling i kristider har vi samlat information och kunskap inom området.

Senast uppdaterad: 2023-02-13

Nyhet13 februari 2023