Innehåll på sidan

Fördjupad kunskap om konkurrens på digitala plattformar

Konkurrensverket genomför en sektorsundersökning om hur konkurrensen fungerar på digitala plattformar i Sverige. Syftet med undersökningen är att belysa hur konkurrensen fungerar och identifiera eventuella behov av åtgärder för att främja konkurrensen.

Sektorsundersökningen fokuserar på fem marknader; digital annonsering, butiker för mobilappar, matleveranser, ljudböcker och digitala marknadsplatser. I den inledande etappen av undersökningen genomfördes en konsultation med marknadsaktörer som visade att framväxten av digitala plattformar aktualiserar en rad utmaningar för svenska företag. Konsultationen har sedan följts upp med informationsinsamling i form av enkäter och ålägganden.

– Vi har fått ett bra mottagande och många företag har varit intresserade av att dela med sig av sina erfarenheter. Det hjälper oss att fördjupa kunskapen om hur företagen upplever att konkurrensen fungerar på digitala plattformar. Plattformsmarknaderna utvecklas snabbt vilket gör undersökningen extra spännande, säger David Nordström som är projektledare för sektorsundersökningen.

Enkäter ska ge kompletterande underlag

En viktig del av undersökningen är de enkäter som skickas ut till ett större antal företag på marknaderna som ingår i undersökningen. Tidigare har förläggare och mediehus svarat på en enkät, och just nu pågår det en enkätomgång för restauranger och handlare.

 – Vi hoppas att de restauranger och handlare som har fått enkäten vill svara och bidra med värdefull information. Ju fler som svarar desto säkrare slutsatser kommer vi att kunna dra. Genom att bidra kan restaurangerna och handlarna vara med och påverka utvecklingen på marknaden, säger David Nordström.

Under våren och tidig sommar har hittills 15 företag inom de fem marknaderna fått ålägganden, där de ombeds att lämna information om sin verksamhet och hur de tycker att konkurrensen fungerar.

 – Genom att samla in information, erfarenheter och synpunkter på flera olika sätt får vi både bredd och djup i underlagen som ska ligga till grund för våra analyser och slutsatser, säger David Nordström.

Undersökningen klar vid årsskiftet

Sektorsundersökningen var planerad att avslutas tidig höst, men undersökningen har förlängts året ut och slutrapporten beräknas bli klar i december 2020.

 – Vi har sett att företagen har många värdefulla inspel att komma med. Dessutom är frågeställningarna mer komplexa än vi hade räknat med. Vi har därför valt att förlänga arbetet så att vi kan fånga upp fler aspekter och kunna fördjupa oss ytterligare, säger David Nordström. Förutom den nationella sektorsundersökningen som Konkurrensverket genomför pågår det flera studier kring digitala plattformar inom såväl det nordiska samarbetet som inom EU.

Länkar

Senast uppdaterad: 2021-05-05

Artikel26 juni 2020