Innehåll på sidan

Drift av äldreboende var köp av tjänst

Alingsås kommun ska betala fem miljoner i upphandlingsskadeavgift enligt en dom i Kammarrätten. Domstolen gör därmed samma bedömning som Konkurrensverket och Förvaltningsrätten. Upphandlingen gäller driften av ett äldreboende som tilldelades den icke-vinstdrivande Stiftelsen Bräcke Diakoni.

Alingsås kommun menade att den överenskommelse som ingicks med Bräcke Diakoni inte var upphandlingspliktig. Konkurrensverket ansåg att det var fråga om ett köp av en tjänst, och att kommunen borde ha annonserat kontraktet. Malin de Jounge är chef för enheten för otillåten direktupphandling som har utrett frågan, och Sophia Anderberg är processråd och den som har drivit ärendet i domstolen.

Varför valde Konkurrensverket att driva ärendet? Varför var det viktigt?

Som tillsynsmyndighet är en av våra uppgifter att klargöra viktiga frågor för upphandlande myndigheter och andra aktörer på upphandlingsområdet. Det här ärendet handlar om något så grundläggande som om vissa tjänster över huvud taget ska upphandlas. Vi har sett liknande överenskommelser växa fram under senare tid och bedömde att det fanns behov av att få ett klargörande när sådana överenskommelser ska upphandlas. Dessutom rör det aktuella kontraktet relativt stora belopp och med tanke på att kontrakt avseende väsentligen samma tjänster tidigare hade upphandlats fanns det andra leverantörer som kunde ha lämnat anbud.

Alingsås kommun menade att överenskommelsen inte var upphandlingspliktig. Varken Konkurrensverket eller domstolen delade den uppfattningen. Varför?

Utgången beror på domstolens tolkning av vilka tjänster som är upphandlingspliktiga. Den bedömningen gjordes utifrån vad som är en ekonomisk tjänst. Kortfattat gjorde kommunen gällande att upphandlingar som rör välfärdstjänster som betalas med skattemedel ska anses avse icke-ekonomiska tjänster av allmänt intresse och att sådana tjänster inte omfattas av EUF-fördraget, upphandlingsdirektivet och LOU. Domstolen gick på vår linje och slog fast att det var en ekonomisk tjänst, eftersom det är tjänster som tillhandahålls på en marknad.

Det här är ett mycket omtalat mål, varför?

Det rör tjänster som väcker känslor. Vi vill alla att de boenden som erbjuds äldre ska vara av bra kvalitet. Sedan råder det delade meningar om hur dessa boenden ska tillhandahållas och det finns flera olika möjliga lösningar. Ur vårt perspektiv som tillsynsmyndighet har vi inga synpunkter på vilken lösning som väljs. Rör det sig om tjänster som är upphandlingspliktiga ska dessa dock upphandlas.

Kommunen hade fått juridiskt råd att upphandla, men valde ändå att inte göra det. Domstolen ansåg att det var en försvårande omständighet. Har ni några kommentarer till det?

Vi delar domstolens bedömning i denna del. Att gå emot kvalificerad rådgivning innebär ett risktagande som bör ses som försvårande.  

Vad händer nu?

Igår meddelade Alingsås kommun att de överklagar till Högsta förvaltningsdomstolen. Nu får vi vänta och se om Högsta förvaltningsdomstolen meddelar prövningstillstånd.

Länkar

Senast uppdaterad: 2021-04-29

Artikel15 maj 2019