Innehåll på sidan

Domstolsavgörande om vad som krävs för att en kommunal nämnd ska vara en upphandlande myndighet

Det var Karlskrona kommun, inte kommunens funktionsstödsnämnd, som var ansvarig för direktupphandlingen av tjänster avseende drift av serveringskök. Det framgår av en dom från förvaltningsrätten där domstolen bland annat framhåller att det inte framgick av kommunens riktlinjer och policy att även dess nämnder kan vara upphandlande myndigheter.

Konkurrensverket ansökte i december 2021 om att Karlskrona kommun, alternativt funktionsstödsnämnden i kommunen, skulle dömas att betala upphandlingsskadeavgift för att ha genomfört en otillåten direktupphandling av driften av ett serveringskök. Konkurrensverket ville få en prövning av vem som var den upphandlande myndigheten i den aktuella direktupphandlingen; kommunen eller den kommunala nämnden.

I en tidigare så kallad mellandom meddelade Förvaltningsrätten i Växjö att det är kommunen som är upphandlande myndighet och ansvarig för direktupphandlingen. Domstolen konstaterar dels att det endast är kommunen som står som upphandlande myndighet i den aktuella upphandlingen, dels att det av kommunens riktlinjer och policy framgår att det är kommunen som är upphandlande myndighet. Någon hänvisning till att nämnderna kan vara ansvariga för upphandlingar framgår inte av kommunens riktlinjer och policy. Det visar med tydlighet att Karlskrona kommun är den upphandlande myndigheten, enligt domstolen.

I en nyligen meddelad dom konstaterar Förvaltningsrätten i Växjö vidare att det avtal som kommunen ingick om drift av serveringskök var en otillåten direktupphandling och att kommunen ska betala 80 000 kronor i upphandlingsskadeavgift.

Dokument och länkar

Senast uppdaterad: 2022-08-17

Nyhet17 augusti 2022