Innehåll på sidan

Butiksägares möjligheter att sälja online får inte begränsas

Vi får allt oftare frågor om butiksägares möjligheter att sälja varor online. Per Jonsson, sakkunnig på Konkurrensverkets tipsfunktion, ger vägledning i frågan.

Att e-handeln växer, inte minst som en följd av den pågående pandemin, märks även i de frågor och klagomål som kommer in till Konkurrensverkets tipsfunktion. Av frågorna framgår det att det förekommer att varuleverantörer ibland vill begränsa en butiksägares möjligheter att sälja leverantörens varor på nätet.

Vad svarar du butiksägaren? Vilka är möjligheterna för butiken att också sälja varorna online?

– Vad som gäller i de här situationerna är inte glasklart. Men vi tar upp problematiken i vår digitala vägledning om distributionsavtal. Där konstaterar vi bland annat att en leverantör normalt sett inte kan besluta om totalförbud för butikers internetförsäljning, säger Per Jonsson.

– Vi hoppas att fler upptäcker och använder våra digitala vägledningar inom konkurrens. Där finns vägledning om distributionsavtal, branschorganisationer, konkurrerande offentlig säljverksamhet och samarbeten i upphandlingar.

EU-kommissionen har också tagit fram riktlinjer i fråga om internetförsäljning. Kan du i korthet säga hur de riktlinjerna ser ut?

– Kommissionen framhåller att internet är ett väldigt effektivt sätt att nå fler kunder och att återförsäljare i princip måste vara tillåten att sälja sina produkter via en webbplats. Men kommissionen säger också att leverantörer i viss mån kan begränsa återförsäljares internetförsäljning. Det kan till exempel handla om att tillverkare kräver att dess återförsäljare säljer en viss mängd produkter i fysisk butik, att de har kvalitetskrav på handlarens webbplats eller att personal med viss kompetens ska kunna instruera kunder om hur produkten ska användas.

Konkurrensverket har nyligen fattat beslut i ett tillsynsärende som rör frågan om en varuleverantör kan begränsa en butiksägares möjligheter att sälja leverantörens varor på nätet. Vad framkommer av beslutet?

– I beslutet framhåller vi att det finns vertikala samarbeten, exempelvis samarbete mellan tillverkare och återförsäljare, som kan innehålla bestämmelser som hindrar eller snedvrider konkurrensen. De kallas för vertikala begränsningar och kan bestå av olika former av begränsningar. Ett exempel på en särskilt allvarlig begränsning är förbud för återförsäljare att sälja leverantörens produkter på internet.

Länkar

Senast uppdaterad: 2021-04-21

Artikel28 januari 2021