Innehåll på sidan

Bonusen ska ha en tydlig koppling till leverantörens försäljning

Oklara avgifter förekommer inom stora delar av livsmedelskedjan. Av våra kontakter med olika aktörer framgår att dessa avgifter många gånger uppfattas som ett problem. Konkurrensverket kommer därför att titta närmare på frågan.

Dina frågor är viktiga för oss på Konkurrensverket. Inte bara för att vi förhoppningsvis ger dig som frågar vägledning om hur du ska agera för att inte bryta mot lagen, utan också för att frågorna många gånger ger oss en bild av vad som uppfattas som oklart och som behöver förtydligas. En fråga som vi har fått, och som vi tror är av intresse för fler än frågeställaren, rör en odefinierad bonus.

Bonus bygger på ömsesidighet

Bonusar, rabatter och liknande är inget som per se förbjuds enligt lagen (2021:579) om förbud mot otillbörliga handelsmetoder vid köp av jordbruks- och livsmedelsprodukter (LOH). Däremot är det förbjudet för en köpare att kräva betalt av leverantören för någonting som inte har en koppling till leverantörens försäljning. Att som köpare kräva en bonus eller rabatt kan rimligen likställas med att kräva betalt av leverantören, oavsett vad man kallar det eller hur det realiseras.

Om en leverantör inte kan påverka att en bonus tas ut, eller förstår varför en bonus tas ut och inte heller kan se värdet av den aktuella bonusen så är det en indikation på att köparen kräver betalt av leverantören för någonting som inte har en koppling till leverantörens försäljning och det skulle kunna strida mot LOH.

Bonus bygger ju på någon form av ömsesidighet där båda parterna får ut något av bonusen. För att inte riskera att ta betalt för något som inte har koppling till leverantörens försäljning så är det då klokt att precisera motprestationen för bonusen, det vill säga vad leverantören får ut för bonusen. Det bör då preciseras på ett sätt som båda avtalsparterna förstår.

Ett framtida nästa steg

Oklara avgifter, som många gånger saknar tydlig koppling till en leverantörs försäljning, är något som vi fått höra förekommer inom stora delar av livsmedelskedjan. Dessa avgifter uppfattas många gånger som ett problem. Konkurrensverket kommer därför få anledning att titta närmare på frågan, exempelvis genom tillsynsärenden mot enskilda köpare. Även om vi kan öppna tillsynsärenden på eget initiativ, så tar vi tacksamt emot tips om upplevda otillbörliga handelsmetoder. Det går bra att lämna tipsen anonymt.

Dokument och länkar

Senast uppdaterad: 2022-02-15

Artikel15 februari 2022