Innehåll på sidan

Avtal om drift av återvinningscentraler var otillåten direktupphandling

Region Gotlands tillfälliga avtal om drift av fem återvinningscentraler var en otillåten direktupphandling. Det anser Konkurrensverket som nu yrkar att regionen ska betala 220 000 kronor i upphandlingsskadeavgift.

Under 2021 löpte Region Gotlands avtal om drift av fem återvinningscentraler ut. I samband med det inledde regionens tekniska nämnd ett arbete för att upphandla fortsatt drift av återvinningscentralerna. Arbetet drog ut på tiden, bland annat på grund av brister i ledning och styrning. I augusti 2021 ingick nämnden därför ett tillfälligt avtal med en tidigare driftleverantör för att säkra driften av återvinningscentralerna i väntan på att upphandlingen skulle bli klar. Avtalet, som uppgick till ett värde av cirka tre miljoner kronor, annonserades inte enligt lagen om offentlig upphandling (LOU).

Konkurrensverket framhåller att regionens behov av att upphandla drift av återvinningscentralerna sedan länge hade varit känt och att förseningen av upphandlingsprocessen var självförvållad.

– Det ställs höga krav på en upphandlande myndighets planering och organisation. Huvudregeln är att upphandlingar ska annonseras så att alla leverantörer ska få möjlighet att lämna anbud. En organisations interna brister utgör inget undantag från den regeln, säger Konkurrensverkets chefsjurist Marie Östman.

Konkurrensverket vänder sig nu till Förvaltningsrätten i Stockholm och yrkar att Region Gotland ska betala 220 000 kronor i böter/upphandlingsskadeavgift för att ha genomfört en otillåten direktupphandling.

Dokument och länkar

Senast uppdaterad: 2022-08-19

Nyhet19 augusti 2022