Innehåll på sidan

Vi ska bidra till att driva rättsutvecklingen framåt

– En alltför hög andel vinster i domstol kan vara ett tecken på att vi behöver bli bättre på att hitta fall som ligger nära gränsen för lagstiftningen. Det är vårt ansvar som tillsynsmyndighet att driva rättsutvecklingen framåt.

Det sa Konkurrensverkets generaldirektör Marie Östman i ett inledningsanförande på Upphandlingsforum 2025. Den här artikeln är ett utdrag från anförandet.

Utdrag från Marie Östmans inledningsanförande:

Värdet på de upphandlingspliktiga inköpen är mer än 1 000 miljarder kronor, enligt statistik från Upphandlingsmyndigheten. Det gör upphandling extra känsligt för både korruption och brottslighet. Med tanke på beloppen måste vi från ett medborgar- och skattebetalarperspektiv också kunna ställa höga krav på hanteringen av de offentliga inköpen. Genom en ansvarsfull offentlig upphandling skapar vi stor samhällsnytta.

Ska verka för regelefterlevnad

En självklar utgångspunkt för Konkurrensverket är att det offentliga, precis som privata aktörer, ska följa de regler och den rättspraxis som finns. Vårt arbete är därför inriktat på att påverka upphandlande myndigheter att göra sina inköp i enlighet med upphandlingslagstiftningen.

Regelverket ger en ram för konkurrensutsättning och rättvis konkurrens, och ger förutsättningar för objektiva och effektiva offentliga inköp. Men regelverket skyddar även mot den korruption som tyvärr förekommer inom offentlig upphandling. Många av de tips vi får in innehåller indikationer på misstänkt korruption, och ett av Konkurrensverkets viktigaste verktyg i arbetet mot korruption är vårt allmänna tillsynsarbete på upphandlingsområdet. Vi ingår i ett forum tillsammans med flera andra myndigheter som har i uppdrag att ta fram förslag på åtgärder som regeringen kan vidta för att stärka det korruptionsförebyggande arbetet. Från Konkurrensverket har vi lämnat ett antal förslag som relaterar just till området offentlig upphandling.

Ett prioriterat uppdrag för Konkurrensverket är att ingripa mot otillåtna direktupphandlingar. Vi kan sedan 2024 besluta om upphandlingsskadeavgift i första instans. Det är vårt skarpaste, och kanske tydligaste verktyg.

Vi vill att våra avgiftsbeslut ska avhålla upphandlande organisationer från att bryta mot regelverket. När vi ingriper, är det ibland en följd av medvetna överträdelser. Men ännu oftare ser vi att det beror på bristande planering, eller andra tillkortakommanden hos den upphandlande organisationen. Oavsett orsak, gör vår tillsyn det möjligt för andra att lära av gjorda misstag och övertramp för att kunna undvika att göra om dem. Vi ska verka avskräckande, och vi vill att fler ska göra rätt från början.

För att säkerställa rättssäkerheten behöver tillsynen vara förutsägbar och transparent. Därför publicerade vi i maj 2025 ett ställningstagande där vi tydliggör hur vi går till väga för att fastställa avgiftens storlek i den delen av vår tillsyn där vi gör egna prioriteringar. Det var ett naturligt steg efter att vi sedan 2024 har fått beslutanderätt i första instans.

Ett annat viktigt verktyg för oss är våra tillsynsbeslut. Den här beslutsformen är oreglerad i upphandlingsregelverket, men Högsta förvaltningsdomstolen har i sin beslutspraxis bekräftat att det är ett verktyg i vår tillsyn och att våra tillsynsbeslut dessutom kan överklagas till domstol. Det innebär att vi kan främja regelefterlevnad och utveckla rättspraxis vid sidan av upphandlingsskadeavgiftsärendena.

Tydliggöra ramarna och bidra till enhetlighet

Vi ska också bidra till att utveckla den offentliga upphandlingen. Med tanke på de mycket höga beloppen i de offentliga inköpen är det ett stort problem om våra upphandlande myndigheter inte vet säkert när och hur regelverket ska och får tillämpas. 

I tillsynen har Konkurrensverket en unik position att aktivt bidra till att klargöra ramarna för vad som är tillåtet och otillåtet. Vi ska också arbeta för att lagarna tolkas på samma sätt i hela Sverige och av alla upphandlande myndigheter. Det här kan vi göra genom att prioritera att utreda svåra och oklara frågor. Frågor där vi gör en bedömning av hur regelverket ska tolkas utifrån befintliga regler och rättsfall, men där det kan vara möjligt att göra den motsatta bedömningen.

Att skapa klarhet på områden där det råder oklarhet sker normalt genom domstolsprövning och prejudikatbildning. Vi vill driva praxis för att det i slutändan ska bli enklare att tillämpa upphandlingsreglerna i det dagliga arbetet. Många av våra ärenden handlar om tillämpning av undantagsbestämmelser och var gränserna för dessa går. Den röda tråden i flera av våra mål, är att det behövs mer vägledning från högre instanser. Det kan vi inte få utan domstolsprocesser. I varje sådan process finns det minst två parter, det vill säga även en upphandlande organisation. Tillsammans med de offentliga aktörer som också processar dessa mål, bidrar vi till att få avgöranden som tydliggör ramarna för lagstiftningen och en enhetlig tillämpning i hela landet.

Dokument och länkar

Senast uppdaterad: 2025-11-21

Artikel21 november 2025