Innehåll på sidan

Strålfors köp av 21 Grams får genomföras efter omfattande åtaganden

Konkurrensverket lämnar Strålfors förvärv av 21 Grams utan åtgärd och affären kan därmed genomföras, men beslutet är villkorat av ett stort antal förpliktelser för både Strålfors och Postnord. Beslutet har fattats efter att Strålfors och Postnord har inkommit med åtaganden som undanröjer de konkurrensproblem som förvärvet skulle kunna ha medfört. Åtagandena innebär att Strålfors skiljs från Postnords distributionsverksamhet genom en funktionell separation. Därmed försvinner den koppling mellan Strålfors och Postnords distributionsverksamhet som ligger till grund för merparten av de konkurrensproblem som identifierats, enligt Konkurrensverket.

Konkurrensverket har i en särskild undersökning granskat om Postnord Strålfors AB:s planerade förvärv av ensam kontroll över 21 Grams Holding AB skulle kunna leda till konkurrensproblem.

Både 21 Grams och Strålfors anlitas av företag för att förmedla digital och fysisk kundkommunikation i form av exempelvis utskick av fakturor. De anlitar sedan distributörer som hanterar den fysiska kundkommunikationen med post. Den största aktören på marknaden för distribution av sändningar, det vill säga serier av försändelser med samma format och vikt, i Sverige är Postnord Sverige AB, som ingår i samma koncern som Strålfors. 21 Grams har utvecklat programvaror som bland annat används för portooptimering, en tjänst som även andra förmedlare använder och som spelat en central roll för konkurrensen mellan postdistributörer.

Konkurrensverket har i sin utredning kunnat konstatera att Strålfors förvärv av 21 Grams riskerade leda till en intressekonflikt där Strålfors efter köpet fattar beslut för att gynna Postnords distributionsverksamhet och avskärma konkurrerande postdistributörer. Förvärvet riskerade därför stärka en dominerande ställning för Postnord på marknaden för distribution av sändningar. Strålfors övertagande av 21 Grams programvaror innebar också en risk för konkurrensproblem på marknaden för förmedlingstjänster.

Strålfors och dess moderbolag Postnord Group AB har åtagit sig att införa åtgärder som undanröjer de konkurrensproblem som företagskoncentrationen skulle innebära.

Åtagandena innefattar en funktionell separation som innebär att Strålfors organisatoriskt skiljs från Postnords distributionsverksamhet och att Strålfors beslutanderätt ska vara självständig i förhållande till övriga Postnordkoncernen. Dessutom regleras Strålfors beteende på flera områden. Det innebär bland annat en skyldighet för företaget att tillhandahålla portooptimeringstjänster på rättvisa, rimliga och icke-diskriminerande villkor för att andra förmedlare ska kunna fortsätta att använda tjänsterna även efter förvärvet. Strålfors måste också erbjuda förmedlingstjänster som baseras på portooptimering till samtliga sina kunder.

Beslutet är förenat med både ett ordinärt och ett löpande vite för Strålfors om 300 miljoner kronor respektive 20 miljoner kronor och för Postnord Group AB om 450 miljoner kronor respektive 20 miljoner kronor.

– Med de åtaganden som Postnord och Strålfors har gjort undanröjs de konkurrensproblem vi identifierat. Strålfors kommer från och med nu att fatta beslut utifrån sina egna intressen, vilket är positivt för konkurrensen, säger Konkurrensverkets generaldirektör Marie Östman.

De åtaganden som Strålfors och Postnord Group AB nu gör löper till och med 2038. En oberoende förvaltare ska övervaka att Strålfors och Postnord Group AB efterlever åtagandena och rapportera till Konkurrensverket.

Dokument och länkar

Ta del av Konkurrensverkets beslut, dnr 947/2024

Konkurrensverket har tagit fram information om vilka rättigheter åtagandena innebär för Strålfors och 21 Grams kunder och andra berörda aktörer.

Ta del av information om rättigheter för kunder och berörda aktörer

För ytterligare information, kontakta:

David Nordström, biträdande enhetschef, 076-542 16 06,
Marie Strömberg Lindvall, pressansvarig, 076-542 15 92,

Senast uppdaterad: 2025-05-30

Pressmeddelande30 maj 2025