Innehåll på sidan

Kommunal vuxenutbildning skulle ha annonserats

Arbetsmarknadsnämnden i Stockholms kommun har direktupphandlat kommunal vuxenutbildning trots att det inte var tillåtet enligt lagen om offentlig upphandling. Konkurrensverket har därför beslutat att nämnden ska betala upphandlingsskadeavgift för att ha genomfört en otillåten direktupphandling.

Konkurrensverket noterade i sin omvärldsbevakning att Arbetsmarknadsnämnden i Stockholms kommun hade direktupphandlat kommunal vuxenutbildning inom VVS och fastighet. Konkurrensverket inledde därför en utredning.

I januari 2024 fick Arbetsmarknadsnämnden besked om att organisationens dåvarande leverantör av utbildning skulle lägga ned sin komvuxverksamhet i Stockholmsregionen. Arbetsmarknadsnämnden valde då att ingå avtal om utbildning med en ny leverantör. Det nya avtalet ingicks efter en direktupphandling och annonserades därmed inte enligt upphandlingsreglerna.

Enligt Arbetsmarknadsnämndens uppfattning var avtalets värde så lågt att det understeg det tröskelvärde som krävs för att anskaffningar av sociala och andra särskilda tjänster måste annonseras enligt upphandlingsreglerna. Även upphandlingsreglernas undantag från annonseringsplikten på grund av synnerlig brådska och tekniska skäl gick att tillämpa, enligt nämnden. Detta bland annat då den tidigare leverantörens beslut att lägga ned sin verksamhet var en oförutsebar omständighet för nämnden som har ett lagreglerat ansvar att tillhandahålla kommunal vuxenutbildning. Enligt nämnden fanns det heller ingen annan leverantör som hade utbildningslokaler tillgängliga inom Stockholms stads gränser.

Enligt Konkurrensverkets bedömning översteg värdet på upphandlingen tröskelvärdet för sociala och andra särskilda tjänster. Konkurrensverket anser därför att upphandlingen skulle ha annonserats enligt upphandlingsreglerna. Konkurrensverket anser vidare att den brådska som nämnden befann sig i beror på organisationens eget agerande. Nämnden har inte heller kunnat visa att det av tekniska skäl saknades konkurrens på marknaden.

Konkurrensverket noterar också att den marknadsanalys som Arbetsmarknadsnämnden genomförde inför direktupphandlingen enbart omfattade aktörer som bedrev vuxenutbildning i Stockholmsområdet. Andra aktörer som skulle ha kunnat inhysa sig i lokaler i Stockholm och som därmed potentiellt hade kunnat leverera tjänsten omfattades inte av marknadsanalysen.

Enligt Konkurrensverkets beslut ska Arbetsmarknadsnämnden i Stockholms kommun betala 800 000 kronor i upphandlingsskadeavgift för att ha genomfört en otillåten direktupphandling.

Dokument och länkar

Senast uppdaterad: 2025-10-02

Nyhet2 oktober 2025