Publicerad 23 december 2025
Konkurrens, Övriga rapporter,
Övervakning av det svenska detaljhandelsmonopolet för alkoholdrycker, december 2025
I den andra rapporten för 2025 finns bland annat en redogörelse för klagomål eller synpunkter på Systembolaget som kommit in till Konkurrensverket. Vi beskriver också en promemoria från Finansdepartementet som presenterar ett förslag om nedsatt alkoholskatt för andra alkoholvaror än öl, från oberoende småproducenter. Rapporten innhåller också statistik över konsumtion och försäljning av alkoholdrycker.
I Konkurrensverkets uppdrag ingår att två gånger om året rapportera till EU-kommissionen om olika faktorer som kan ha betydelse för funktionssättet för det svenska detaljhandelsmonopolet för alkoholdrycker.
Sammanfattning
Inom ramen för sitt hållbarhetsarbete har Systembolaget under 2023 och 2024 haft dialoger med leverantörer, branschorganisationer, distributörer och samdistributörer i syfte att identifiera och prioritera möjliga åtgärder som effektivt minskar klimatavtrycket från transporter inom Sverige till Systembolagets butiker och depåer. I februari 2025 publicerade Systembolaget ändringar i sina inköpsvillkor vilka innebär krav på användning av förnybara drivmedel vid transporter inom Sverige till Systembolagets butiker och depåer. Kravet ska gälla från och med den 31 december 2026. I dialog med Sveriges Oberoende Bryggerier har Systembolaget lagt fram ett förslag om måldatum och rapporteringsvillkor för leverantörer med egen distribution. Förslaget innebär att kravet på användning av förnybara drivmedel ska vara uppfyllt senast den 1 januari 2030.
Systembolaget införde i början av 2025 ett krav i inköpsvillkoren om rapportering av klimatdata som skulle börja gälla den 1 maj 2025. Syftet med insamlingen av sådan data är att få tillgång till ett mer precist underlag för beräkning av varje enskild artikels klimatavtryck. Efter diskussioner med branschorganisationer under början av 2025 om utmaningarna med rapporteringskravet, beslutade Systembolaget emellertid att inte införa det. Rapportering av klimatdata kommer istället att ske på frivillig basis, och utvärderas av Systembolaget i dialog med branschföreningarna. Med anledning av Systembolagets införande av rapporteringskravet inkom ett klagomål till Konkurrensverket, som inledde ett ärende mot Systembolaget inom ramen för lagen (2021:579) om otillbörliga handelsmetoder vid köp av jordbruks- och livsmedelsprodukter. Eftersom kravet drogs tillbaka innan det trädde i kraft skrev Konkurrensverket emellertid av ärendet.
Den 1 december 2025 trädde vissa tidigare aviserade ändringar i Systembolagets inköpsvillkor i kraft. Dessa avser bland annat renodling och förtydliganden av reklamationskoder samt en ny prisberäkningsfunktion i Leverantörsportalen. Systembolaget har även publicerat inköpsvillkorsändringar som träder i kraft den 1 mars 2026. Dessa rör bland annat förtydliganden av krav på märkning och förpackningshantering, och förtydliganden av bestämmelserna om prisjustering vid förändrad alkoholskatt.
Systembolagets beslut 2022 om att stoppa försäljningen av ryska artiklar i befintligt sortiment och att ställa in planerade lanseringar av ryska artiklar, med anledning av Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina, gäller alltjämt. Konkurrensverket har inte mottagit några klagomål avseende detta sedan den senaste rapporten publicerades.
Gårdsförsäljning av alkoholdrycker är tillåten från och med den 1 juni 2025. En rad begränsningar finns, som lagstiftaren menar är nödvändiga för att detaljhandelsmonopolet ska kunna upprätthållas. Begränsningarna gäller bland annat prissättning och hur mycket alkoholdryck en konsument får inhandla vid ett köptillfälle. Enligt statistik från Folkhälsomyndigheten har 132 aktörer hittills beviljats tillstånd att bedriva gårdsförsäljning. Skåne är det landskap som har flest aktörer inom gårdsförsäljning, totalt 27 stycken. Storstadskommunerna Malmö och Göteborg har en gårdsförsäljare vardera medan det i Stockholms kommun finns tre stycken. Reaktionerna bland svenska vinproducenter, ölbryggerier och cidertillverkare på tillåtandet av gårdsförsäljning har enligt uppgifter i media varit blandade. Vissa är överlag positiva och uppskattar att kunna möta sina kunder och dela med sig av sin passion för hantverket. Andra anser att kraven för att få till¬stånd är alltför omfattande, att regelverket är krångligt och kostnaderna för höga, vilket sammantaget gör att det kan vara svårt att få lönsamhet i gårdsförsäljningsverksamheten.
Den 1 juli 2025 sänktes alkoholskatten för öl från små oberoende bryggerier. För att omfattas av skattenedsättningen måste producenten uppfylla en rad kriterier. Bland annat måste producenten vara juridiskt och ekonomiskt oberoende från andra ölproducenter, och tillverkningen av drycken får inte ske på licens. Lokalerna som producenten använder måste vara fysiskt skilda från andra ölproducenter. Det finns även begränsningar avseende årsproduktionen.
I en promemoria från Finansdepartementet finns förslag om nedsatt alkoholskatt för andra alkoholvaror än öl, från oberoende småproducenter. För att omfattas av skattenedsättning måste producenter, enligt förslaget, uppfylla en rad kriterier avseende exempelvis juridiskt och ekonomiskt oberoende från andra producenter av samma kategori alkoholvaror. Konkurrensverket har i yttrande över promemorian framfört att verket inte har några invändningar mot förslagen.
Hela rapporten som PDF
Klicka på länken nedan för att ladda ner hela rapporten
Antal sidor: 45