Innehåll på sidan

Publicerad 16 oktober 2025

Konkurrens, Analys i korthet, 2025:4

Matplattformars avtalsvillkor gentemot restauranger

Konkurrensverket har analyserat användandet av vissa typer av villkor i avtalen mellan digitala beställningsplattformar för restaurangmat (”matplattformar”) gentemot anslutna restauranger. Analysresultaten baseras huvudsakligen på en enkätundersökning som Konkurrensverket genomförde i december 2024 och som utgör en uppföljning av en tidigare undersökning av marknaden. Resultaten baseras även på Konkurrensverkets tillsynserfarenheter på marknaden för matplattformar.

Under 2021 publicerade Konkurrensverkets en sektorsundersökning om konkurrensen på digitala plattformsmarknader (”plattformsstudien”). Inom ramen för plattformsstudien genomfördes en enkät till restauranger som innehöll frågor om restaurangernas användande av matplattformar och förekomsten av exklusivitetsavtal mellan restaurangerna och matplattformarna. Exklusivitetsavtal innebär i detta sammanhang att en restaurang genom avtal är förpliktigad att endast vara ansluten till en matplattform.

Av svar på enkäten framgick att omkring hälften av de restauranger som var anslutna till en matplattform enbart använde den plattformen. Vidare framgick att en relativt stor andel av de restauranger som endast använde en matplattform ansåg sig vara bundna av exklusivitetsavtal med plattformen.

Sedan plattformsstudien genomfördes har den finska konkurrensmyndigheten utrett misstankar om att matplattformar tillämpar så kallade prisparitetsvillkor som kan begränsa konkurrensen. Med prisparitetsvillkor avses i detta sammanhang att en restaurang, genom avtal med en matplattform, är förhindrad att sälja sina produkter till ett lägre pris i andra kanaler än vad som erbjuds genom matplattformen. Förekomsten av sådana villkor i avtalen mellan matplattformar och restauranger var dock inget som granskades närmare av Konkurrensverket i plattformsstudien.

Mot denna bakgrund valde Konkurrensverket under hösten 2024 att genomföra en uppföljande enkätundersökning till restauranger som använder matplattformar. Enkäten innehöll frågor om restaurangerna använder en eller flera matplattformar samt om det förekommer exklusivitetsavtal eller prisparitetsvillkor mellan restaurangen och matplattformen.

Enkäten skickades till 3 766 restauranger som vid tidpunkten för plattforms­studien var anslutna till minst en av de tre stora aktörerna Foodora, Uber Eats eller Wolt. Av de 2 962 utskick som faktiskt mottogs besvarades enkäten av 177 restauranger, vilket motsvarar en svarsfrekvens på 6 procent. Det innebär att resultaten ska tolkas med försiktighet.

Dokument och länkar

Hela rapporten som PDF

Klicka på länken nedan för att ladda ner hela rapporten

Antal sidor: 14

Ladda ner rapport
2,50 MB