Innehåll på sidan

Publicerad 1 januari 2001

Konkurrens, Rapportserie, 2001:1

E-handel i Sverige - en explorativ studie

Rapporten, som är en förstudie inom det som benämns den nya ekonomin, består av två delar.

Inledningsvis beskrivs hur utnyttjandet av IT-baserade lösningar såsom e-handel - både mellan företag och mellan företag och konsumenter - påverkar ekonomin. Därefter följer tre branschstudier, där e-handelns utveckling inom områdena byggmaterial, dagligvaror och resor beskrivs. Dessa baseras främst på djupintervjuer. Slutsatser som dras är bl.a. att e-handeln stärker konkurrensen och därmed konsumentnyttan men också att det finns såväl hinder för tillväxt av e-handeln som direkt konkurrensrelaterade frågor, vilka förtjänar en djupare analys.

Hela rapporten som PDF

Klicka på länken nedan för att ladda ner hela rapporten

Antal sidor: 107

Ladda ner rapport
322,66 Kb