Innehåll på sidan

Värna en god konkurrens för konsumenterna – extra viktigt under den pågående krisen

Kraftigt fall i efterfrågan och företag som har svårt att överleva parallellt med branscher där efterfrågan skjuter i höjden och priserna stiger. Coronakrisen innebär stora utmaningar för företag och konsumenter. Men även i dessa tider bör konkurrensreglerna beaktas. Det säger Arvid Fredenberg, chefsekonom vid Konkurrensverket, i en intervju.

Om det framkommer att en aktör försöker begränsa utbudet och därigenom åstadkomma ett överpris, kan detta utgöra ett hinder för en effektiv varuförsörjning. Det skulle till exempel kunna röra sig om att företag samarbetar på ett konkurrensbegränsande sätt genom att komma överens om att strypa produktionen av bristvaror för att hålla uppe priset, eller att ett företag missbrukar sin dominerande ställning genom att ta ut överpriser.

I dessa kristider står företag för stora utmaningar, kan du ge några exempel på hur konkurrensen kan fungera under de speciella omständigheter som råder?

­I vissa branscher ser vi ett kraftigt fall i efterfrågan. Lägre efterfrågan leder generellt sett till att färre företag konkurrerar på marknaden. Ju längre fallet i efterfrågan pågår, desto färre företag kommer att kunna överleva, viket i sin tur kan leda till sämre konkurrens. I andra branscher där efterfrågan skjutit i höjden till exempel sjukvårdsutrustning har också priset stigit. Det högre priset är en viktig signal till producenter och distributörer att öka tillgången. Det är också det vi ser; flera företag har ställt om sin produktion till att producera handsprit, skyddsvisir och förkläden.

Gäller konkurrenslagstiftningen även under coronakrisen?       

Även under dessa tider behöver konkurrensreglerna beaktas. Det är de generella konkurrensreglerna som är tillämpliga, det vill säga förbudet mot konkurrensbegränsande samarbete och missbruk av dominerande ställning. Bedömningen av om ett samarbete eller förfarande begränsar konkurrensen beror, som alltid, av sammanhanget. Det finns inget specifikt undantag för samarbete mellan företag i kristider.

Vad innebär det att vara konsument i en konkurrensutsatt marknad?

Konkurrens flyttar makten från företagen till konsumenterna. Konkurrens ger konsumenterna makt att välja, makt att välja bort och makt att göra en bra affär.

Är det något särskilt som konsumenterna behöver tänka på i kristider?

– I kristider finns det risk att det dyker upp lycksökare som säljer varor som inte håller måttet. Det är viktigt att som konsument undersöka att det man köpt verkligen är det som det utges för att vara. Om det är fråga om vilseledande marknadsföring kan man anmäla det till Konsumentverket.

Vad kan konsumenterna göra för att förbättra konkurrensen?

– Om konsumenterna upplever att konkurrensen inte fungerar, om företagen höjer priserna och sänker kvaliteten och servicen, då tappar konsumenterna förtroendet för företagen. Kundernas förtroende är en prioriterad fråga för många företag och flera företag har infört program för konkurrensreglernas efterlevnad.

Vad är karteller och varför är det så dåligt för konkurrensen och
konsumenterna?

Karteller är prishöjande samarbeten mellan konkurrerande företag. Om det till exempel är en kartell på asfaltsbeläggning leder det till dyrare vägunderhåll vilket leder till att färre tjälskador kan lagas och färre cykelbanor ryms i den kommunala budgeten.

Vilka är fördelarna med en effektiv konkurrens?

När konkurrensen fungerar gäller det för företagen att ständigt vara på tå, kampen om kunderna är aldrig över. De företag som slår sig till ro får se andra företag ta över kunderna.

Om det inte är en effektiv konkurrens, vad kan det leda till?

Levnadsstandarden skulle vara lägre utan konkurrens, inte bara genom högre priser, minskade valmöjligheter och sämre service, utan också genom att allt som det offentliga köper in skulle vara dyrare och sämre. Kommuner, landsting och myndigheter upphandlar varje år för 20 procent av Sveriges BNP, så den delen är viktig.

Länkar

Konkurrensreglerna under coronakrisen – gemensamt uttalande av ECN

Lyssna på Konkurrensverkets podd: Alla vinner på konkurrens, där
Arvid Fredenberg medverkar.

Senast uppdaterad: 2021-04-30

Artikel13 maj 2020