Innehåll på sidan

Studie av relationen mellan skolkonkurrens och arbetsmiljö

Dr Abiel Sebhatu och Professor Karl Wennberg vid Linköpings Universitet, har skrivit en studie om relationen mellan skolkonkurrens och arbetsmiljö bland samtliga högstadie- och gymnasieskolor, såväl kommunala som fristående, mellan 1999–2011.

Vad vill ni lyfta fram från studien, vilka är era viktigaste slutsatser?  

Med studien vill vi lyfta fram att skolkonkurrens inte bara är viktigt att beakta i samband med elevresultat, vilket tidigare studier främst fokuserat på, utan att skolkonkurrens kan påverka andra faktorer i skolan såsom arbetsmiljö. Vi har studerat direkta mått på arbetsmiljö i termer av dels klagomål av föräldrar och lärare mot en skola som framförts till Skolverket eller Skolinspektionen dels incidenter oordning och våld mellan elever samt mellan elever och lärare, som rapporterats till Arbetsmiljöverket. Ett viktigt bidrag är att vi inkluderar en kombination av olika typer av konkurrensmått.

Det finns skillnader i konkurrensen mellan högstadieskolor och gymnasieskolor. Vilka?

Vi har jämfört skillnader i konkurrensen mellan högstadieskolor och gymnasieskolor. Bland annat finner vi att högstadieskolor har tendenser till sämre arbetsmiljö bland skolor i regioner där konkurrensen är hög, medan vi finner bättre arbetsmiljö bland gymnasieskolor i regioner där konkurrensen är hög.

Vi finner även att många högstadieskolor med socioekonomiskt svagare elever oftare har utmaningar i arbetsmiljön, men att så inte är fallet bland gymnasieskolor där socioekonomiska förhållanden i kommunen som helhet är viktigare. Slutligen finner vi att klagomål på gymnasienivå minskar med omkring 20 procent i de kommuner som inför konkurrens, det vill säga går från en enda till flera skolor att välja mellan. Vi finner dock inga kausala stöd för att introduktion av konkurrens påverkar oordning eller våld i skolan på vare sig ett negativt eller positivt sätt.

Er studie bidrar med två potentiella policyförslag för beslutsfattare. Vilka?

Att införande av konkurrens kan bidra till minskat missnöje bland elever och föräldrar, och vikten av att beakta hur konkurrens påverkar organisering av skolor och resultat utöver elevprestationer, såsom arbetsmiljö.

Fanns det några särskilda utmaningar i ert arbete?

En utmaning har varit att matcha alla skolor över tid - inklusive ägarstruktur - med data på rapporterade klagomål och incidenter. Detta var ett mycket krävande arbete men har möjliggjort att vi kan bidra med nya insikter för framtida studier.

Hur fick ni information om att Konkurrensverket finansierar projekt?

Via Konkurrensverkets utlysning på nätet.

Är det något annat som ni vill delge?

Vi vill tacka Konkurrensverket för finansiering av vårt projekt som möjliggjort denna studie.

Länkar

Senast uppdaterad: 2021-04-30

Artikel2 april 2020