Innehåll på sidan

Samverkan underlättar Konkurrensverkets utredningsarbete

Ett samarbete med visselblåsartjänsten i Göteborgs Stad gav Konkurrensverkets tipsfunktion värdefullt stöd i en utredning om misstänkta överträdelser av upphandlingsreglerna. Det ökade effektiviteten i utredningsarbetet och minskade risken för dubbelarbete.

Många av Konkurrensverkets tillsynsärenden bygger på inkomna tips. Det gäller inte minst otillåtna direktupphandlingar. Ju bättre information den som kontaktar Konkurrensverket kan bidra med, desto mer underlättar det utredningsarbetet. Många av de mest värdefulla tipsen kommer därför inte sällan inifrån verksamheterna själva runt om i landet.

Ett exempel på värdefull samverkan är den hjälp som Göteborgs Stads visselblåsartjänst bidrog med i ett ärende som utreddes av Alexander Albrecht som är en av de jurister som jobbar på Konkurrensverkets tipsfunktion.

– Att visselblåsartjänsten kontaktade oss innebar att vi fick god hjälp i vår egen utredning. Det gav oss en tydligare uppfattning om situationen och vi kunde med stöd av stadens internutredare snabbare ta ut rätt riktning i vårt eget utredningsarbete.

Värdefull kontakt

Det ärende som utreddes av Konkurrensverket handlade om ett kommunalägt bolag i Göteborg. Tips om oegentligheter inom bolaget hade ursprungligen kommit in till Göteborgs egen visselblåsartjänst. En internutredning inleddes och den fångades upp av Göteborgs-Tidningen. Tidningsartikeln ledde till att Konkurrensverket fick upp ögonen för den misstänkta överträdelsen och eftersom det fanns indikationer på att bolaget hade brutit mot upphandlingsreglerna bestämde sig myndigheten för att titta närmare på fallet.

– När visselblåsartjänsten i Göteborgs stad såg att vi hade inlett en utredning tog de kontakt med oss för att bistå oss i vårt arbete. Det var mycket värdefullt för oss. De gav oss en fylligare bild av ärendet och gjorde det enklare att förstå vilka frågor som var relevanta att undersöka närmare, säger Alexander Albrecht.

In-Anna Knutsdotter jobbar som interncontroller i Göteborgs Stad. När hon och hennes kollega noterade att Konkurrensverket intresserade sig för ett ärende där staden hade en utredning igång valde de att höra av sig för att informera om det egna arbetet.

– Att vi kontaktade Konkurrensverket handlar både om att arbeta snabbt och effektivt, men också att minska dubbelarbetet. Även om vi är olika organisationer handlar det ändå om offentliga medel. För oss var det också intressant att få Konkurrensverkets bedömning som ett komplement i vår egen utredning, säger In-Anna Knutsdotter.

Viktigt med samverkan

Konkurrensverket kom senare att lägga ner sin utredning av bolaget men hade fram till beslutet stor nytta av den information som internutredarna i Göteborg Stad bidrog med. Mattias Berger, biträdande enhetschef på Konkurrensverkets enhet för otillåtna direktupphandlingar, framhåller hur värdefullt det är för Konkurrensverket att få möjligheter att samverka på det sätt som skedde i den här utredningen.

– Vi uppskattar verkligen att visselblåsartjänsten i Göteborgs Stad kontaktade oss och välkomnar även andra att höra av sig. Det är ett viktigt inslag i vårt tillsynsarbete.

Länkar

Senast uppdaterad: 2021-04-30

Artikel2 april 2020