Innehåll på sidan

Restlagerhantering, reglerad rabattkampanj – eller något annat?

Lagen om förbud mot otillbörliga handelsmetoder reglerar hur köpare ska gå till väga för att det ska vara tillåtet att låta leverantören bära hela eller del av kostnaden för rabatter som köparen erbjuder på leverantörens varor. Men det är inte alltid tydligt vad som räknas som en sådan rabattdelning. Denna gråzon aktualiserades i ett ärende som Konkurrensverket nu avslutat.

I slutet av 2023 avslutade Konkurrensverket ett ärende där vi utredde vilken räckvidd regleringen av kostnadsdelning av rabatter har. En fråga som stod i fokus var hur begreppet marknadsföringskampanj skulle tolkas i sammanhanget.

Prissänkning i samband med sortimentsrevidering

I dagligvaruhandeln sker sortimentsrevideringar flera gånger per år. Revideringarna sker typiskt sett enligt ett schema och avser olika varukategorier. I samband med sådana revideringar sänkte köparen priset på utgående varor som fanns kvar i centrallagret. Köparen använde sig även av villkor som innebar att leverantören skulle bära kostnaden för prissänkningen, alltså kostnaden för rabatten. Köparen ansåg att detta var något annat än en rabattkampanj eftersom prissänkningen inte tog sikte på varor som skulle marknadsföras utan på redan inköpta varor som skulle fasas ut, det vill säga en form av restlagerhantering.

Frågan var om denna typ av agerande omfattas av bestämmelsen i LOH som tar sikte på rabattdelning mellan köpare och leverantör. Om en köpare vill dela på kostnaden för rabatter som köparen erbjuder sina kunder på leverantörens varor måste parterna först och främst klart och tydligt ha avtalat om detta i förväg. Dessutom måste köparen meddela leverantören under vilken tidsperiod rabatterna ska erbjudas, och ge en prognos om hur många varor som kommer att beställas och bli aktuella för kostnadsdelning. För att bestämmelsen ska gälla behöver det dock handla om rabatter på varor som erbjuds inom ramen för en marknadsföringskampanj.

Begreppet marknadsföringkampanj ska tolkas brett

I ärendet framgick det att prissänkningarna skedde i avsättningsfrämjande syfte, det vill säga göra varorna lättare att sälja. Köparens kunder uppmärksammades om det nya priset i köparens affärssystem. Konkurrensverket ansåg att prissänkningarna vidtogs som en säljfrämjande åtgärd och kunde därför omfattas av bestämmelsen i LOH, eftersom begreppet marknadsföringskampanj måste tolkas brett i sammanhanget. I bedömningen vägde Konkurrensverket också in att begreppet marknadsföring enligt LOH:s förarbeten ska tolkas på samma vis som i marknadsföringslagen. I marknadsföringslagen framgår att begreppet är mycket bredare jämfört med när man talar om marknadsföring i icke-juridiska sammanhang.

Konkurrensverket konstaterade att det inte är avgörande vad parterna kallar ett förfarande för, utan vad det har för funktion. Eftersom köparen uppgav sig inte längre använda rutinen avslutades ärendet utan att Konkurrensverket bedömde om den var tillåten enligt LOH.

Samma regler för säsongsprodukter

Konkurrensverket har flera gånger fått frågor om vad som gäller för utförsäljningar av säsongsprodukter, exempelvis påskgodis. Lagstiftaren har varit tydlig med att det inte finns några särskilda regler för säsongsprodukter eller nylanserade produkter. Kostnadsdelning av rabatter för dessa produkter ska följa samma principer som för andra varor.

Dokument och länkar

Senast uppdaterad: 2024-03-06

Artikel6 mars 2024