Innehåll på sidan

Regulatoriska sandlådor kan hämma konkurrensen på framväxande marknader

Företag som deltar i regulatoriska sandlådor, som är en form av testmiljö, kan utveckla en dominerande ställning och samarbeta på ett sätt som ökar risken för prissamverkan. Samtidigt kan sandlådorna bidra till ökad innovation och underlätta inträde på marknaden. Det visar en forskningsrapport som genomförts på uppdrag av Konkurrensverket.

För att gynna innovationsverksamhet kan företag få tillåtelse att delta i en så kallad regulatorisk sandlåda. Det innebär att de, under granskning av regleringsmyndigheter, får möjlighet att utveckla produkter eller testa ny teknik innan de blir tillgängliga för allmänheten.

I en forskningsrapport har professor Lars Persson och docent Pehr-Johan Norbäck vid Institutet för Näringslivsforskning undersökt vilka effekter regulatoriska sandlådor kan få på konkurrensen. Rapporten framhåller ett antal negativa effekter, bland annat att deltagandet i en regulatorisk sandlåda kan uppfattas som ett godkännande av tekniken eller affärsidén. Företagen kan även samarbeta och utbyta information med varandra på ett olämpligt sätt som ökar risken för prissamverkan.

Rapporten pekar samtidigt på att regulatoriska sandlådor kan bidra till ökad innovation och underlätta för startup-företag att träda in på produktmarknader. I nuläget är bedömningen att det inte finns behov till förändringar av konkurrensreglerna för att svenska regleringsmyndigheter ska kunna använda sig av regulatoriska sandlådor.

Dokument och länkar

Senast uppdaterad: 2023-10-25

Nyhet25 oktober 2023