Innehåll på sidan

Olika uppdrag men samma mål

Två myndigheter med olika uppdrag, men med samma mål: En bättre offentlig upphandling. Det är verkligheten för Konkurrensverket och Upphandlingsmyndigheten.

Upphandlingsmyndigheten ger vägledning till upphandlande myndigheter och enheter, men också till leverantörer. Vägledning ges om hur inköp kan användas för att nå en verksamhets strategiska mål, ända från planering av verksamheten till avtalsförvaltning. Myndigheten ger även vägledning om hur upphandlare i olika situationer bör utforma sina upphandlingar för att nå bästa resultat. Det stöd som riktar sig till leverantörer handlar om vilka möjligheter upphandlingsreglerna ger, och vad leverantörerna bör tänka på när de lämnar anbud.

Konkurrensverket ansvarar för tillsynen över upphandlingsreglerna och ingriper när det finns tecken på överträdelser av upphandlingsreglerna, och ger sin syn på hur reglerna kan tolkas i oklara lägen.

Är det inte svårt att dra en klar skiljelinje mellan de båda myndigheterna?

– Vi har flera gemensamma nämnare, det är riktigt. Men ändå helt skilda uppdrag, säger Inger Ek, generaldirektör för Upphandlingsmyndigheten. Karin Lunning, som är tf. generaldirektör för Konkurrensverket instämmer.

Konkurrensverket ägnar sig åt tillsyn av de eventuella fel som förekommer inom upphandling, och tar också upphandlande myndigheter till domstol om det krävs. Sådana tillsynsärenden kan ge viktig vägledning i hur domstolar ser på vad som är tillåtet eller otillåtet.

– Träffsäker kontroll och avskräckande sanktioner är grundläggande för tillsynsverksamheten, men en effektiv tillsyn omfattar mycket mer än så. Den mest effektiva tillsynen är den som förhindrar att överträdelser över huvud taget inträffar, säger Karin Lunning.

Hon framhåller Konkurrensverkets förebyggande informationsarbete som oerhört viktigt för att upphandlande myndigheter och enheter ska ha goda förutsättningar att göra rätt från början.

Det förebyggande arbetet är också centralt för Upphandlingsmyndigheten.
– Båda myndigheternas uppdrag har starka förebyggande inslag, men vi verkar på olika sätt, säger Inger Ek.

Upphandlingsmyndigheten verkar för att upphandlingens strategiska betydelse för den offentliga verksamheten stärks.
– En viktig del av vår verksamhet är att ge råd på både strategisk och operativ nivå. Dessutom arbetar vi för att främja hållbar och innovationsvänlig upphandling. Vi verkar också för att fler leverantörer, exempelvis små och medelstora företag, deltar i upphandlingar, säger Inger Ek.

Hur gör ni då?

– När vi på Konkurrensverket har meddelat ett tillsynsbeslut kan vi exempelvis sprida information om varför vi ser allvarligt på ärendet och vad överträdelsen bestod i. Vi kan också informera om hur reglerna ska tolkas på andra sätt, till exempel genom att berätta hur domstolar dömt i olika situationer, säger Karin Lunning.

Upphandlingsmyndigheten har i uppdrag att stödja men också att proaktivt utveckla den offentliga upphandlingen. Upphandlingsmyndigheten vill främja effektiva, innovativa och hållbara offentliga affärer och ger stöd genom hela anskaffningsprocessen.

– I slutänden handlar det för båda myndigheterna om att verka för att skattepengar används på klokt sätt, säger Inger Ek.

– Givetvis så sneglar vi på Upphandlingsmyndighetens stöd och vägledningar när vi tolkar lagar och regler, säger Karin Lunning.

– Och vi tittar självklart på hur Konkurrensverket tillämpar reglerna i sitt tillsynsarbete när vi arbetar fram våra rekommendationer, säger Inger Ek.

Ser ni några resultat av ert arbete?

– Ja. Vi på Upphandlingsmyndigheten ser konkreta resultat varje dag. Vi har många möten och kontakter med upphandlare och leverantörer där vi ger konkreta råd och stöd som leder till att fler gör goda affärer. Det är viktigt, säger Inger Ek.

– Nio av tio upphandlande myndigheter har ändrat i sina rutiner eller i sin organisation efter att vi haft ett tillsynsärende mot dem. De vill inte göra om samma fel igen. Det tycker jag är ett bra betyg, säger Karin Lunning.

När ska jag kontakta Konkurrensverket?

– Om du har noterat några misstänkta felaktigheter i upphandlingar som gjorts. Till exempel om det har skett en otillåten direktupphandling. Eller om du vill veta hur vi tolkar lagen, och hur domstolar dömt i liknande ärenden, säger Karin Lunning.

Och när ska jag kontakta Upphandlingsmyndigheten?

– Om du som upphandlare eller leverantör vill ha hjälp och stöd i samband med en upphandling. Ibland kan det uppstå frågor och svårigheter av skilda slag, och då finns vi som ett stöd, säger Inger Ek.

– Och var inte orolig över om du vänder dig till ”fel” myndighet. Vi kommer att se till att lotsa dig rätt.

Länkar

Upphandlingsmyndightens och Konkurrensverkets gemensamma seminarier i Almedalen 2017

 

Senast uppdaterad: 2021-04-27

Artikel29 juni 2018