Innehåll på sidan

Lärosäten utreds i fördjupad upphandlingsgranskning

Lunds universitets och Malmö högskolas inköpsverksamhet utreds av Konkurrensverket. Det sker genom en fördjupad upphandlingsgranskning där vi bland annat kontrollerar hur genomförda köp förhåller sig till upphandlade avtal, hur direktupphandlingar dokumenteras och hur ramavtal tillämpas.

Konkurrensverkets avdelning för upphandlingstillsyn riktar för närvarande sin uppmärksamhet mot universitets- och högskolesektorn och inleder flera nya tillsynsärenden mot Lunds universitet. Under året har ett arbete pågått för att samla in och analysera information om två lärosätens inköp och upphandlingar. Arbetet genomförs som en fördjupad upphandlingsgranskning.

Fördjupad upphandlingsgranskning – ett helhetsgrepp på inköpsverksamheten

Fördjupad upphandlingsgranskning är en metod som syftar till att kontrollera om myndigheters inköpsverk­samhet sker i enlighet med upphand­lingsregelverket. Granskningen kan göras på olika sätt, men innebär att vi tar ett helhetsgrepp på de upphandlande myndigheternas inköpsverksamhet.

Tanken är att granskningen ska påvisa eventuella strukturella problem vad gäller inköp och upphandling samt avtalstrohet. Det långsiktiga målet är att skattepengar ska användas på bästa sätt, bland annat genom att konkurrensen tillvaratas.

Vi har tidigare genomfört fördjupade upphandlingsgranskningar av tre kommuner.

Så valdes lärosätena ut

Vi gör en grundlig analys varje år, där vi bland annat identifierar enskilda branschområden eller upphandlande myndigheter som kan vara relevanta för fördjupad granskning. Med hjälp av analysen kan vi sedan prioritera och planera tillsynsarbetet.

De lärosäten som utreds identifierades i den årliga analysen. I denna använde vi bland annat överprövningsstatistik och Riksrevisionens granskningsrapporter.

Så har granskningen gått till

Vi har bland annat gjort en systematisk genomgång av leverantörsreskontra och matchat utbetalningar över direktupphandlingsgränsen mot annonserade avtal och ramavtal. En del av de utbetalningar som vi inte kunnat matcha mot något avtal går vi vidare med för att ta reda på om det rört sig om otillåtna direktupphandlingar, eller om det funnits undantag enligt upphandlingslagstiftningen.

Vad är nästa steg?

Vi är nu inne i ett läge där vi startar upp enskilda tillsynsärenden, som kan leda till att vi fattar tillsynsbeslut eller ansöker om upphandlingsskadeavgift. Tanken är att slutsatserna från granskningen sedan sammanfattas i en tillsynsrapport, som ska kunna användas och vara vägledande även för flera lärosäten.

Det går i dagsläget inte att säga hur många tillsynsbeslut som kommer att fattas, eller hur många ansökningar om upphandlingsskadeavgift som kommer att lämnas till förvaltningsdomstolen.

Länkar

Senast uppdaterad: 2021-04-27

Artikel16 november 2017