Innehåll på sidan

Intensivt arbete med frågor om digitala marknader

Den digitala utvecklingen som i allt högre utsträckning, och i allt snabbare takt, präglar vår tillvaro präglar också Konkurrensverkets arbete. Här berättar Konkurrensverkets generaldirektör Rikard Jermsten om en del av det arbete som myndigheten bedriver med koppling till den digitala ekonomin.

Konkurrensverkets uppdrag är att verka för effektiva och väl fungerande marknader till nytta för konsumenterna. Det uppdraget gäller förstås också på de växande digitala marknaderna. För Konkurrensverkets del har det fört med sig ett intensivt arbete med frågor som rör den pågående digitaliseringen.

Konkurrensverket lanserar i dag en temasida på myndighetens webbplats där vi samlar information om frågor som har koppling till digitala marknader. Kan du berätta varför?

Vi vet att det här är frågor som intresserar många och vi vill därför ge en samlad bild av alla de intressanta och viktiga saker som sker på området, och de olika frågor med koppling till digitala marknader som vi arbetar med. Nu är det lätt att hitta och fördjupa sig för den som är specialintresserad.

På temasidan finns till exempel det yttrande vi nyligen lämnade till regeringen som rör EU-kommissionens arbete med det nya konkurrensverktyg, som eventuellt ska tas fram.

Kan du säga något om vilka ståndpunkter vi för fram?

Det pågår just nu diskussioner i Europa om det finns behov av nya konkurrensinstrument och en ny reglering för att möta de förändringar som den digitala ekonomin har medfört. EU-kommissionen har t.ex. nyligen genomfört en offentlig konsultation om en förstudie om ett eventuellt nytt konkurrensverktyg. Enligt kommissionen skulle ett sådant nytt instrument eventuellt behöva införas för att åtgärda vissa strukturella konkurrensproblem som inte kan åtgärdas med nuvarande konkurrensregler.

I vårt yttrande framhåller vi bland annat att vår erfarenhet från konkurrenstillsynen visar att det i många fall har varit möjligt att åtgärda konkurrensproblem på digitala marknader med det nuvarande regelverket. Samtidigt kan vi se att ett nytt konkurrensverktyg skulle kunna fylla ett behov i vissa situationer, men att det är en fråga som kräver en fortsatt diskussion.

Vi bedriver också en sektorsundersökning om digitala marknader i Sverige. Kan du säga några ord om undersökningen?

Sektorsundersökningen har vi berättat om tidigare här i nyhetsbrevet men i korthet handlar det om att vi vill öka vår förståelse för hur konkurrensen fungerar på digitala marknader i Sverige. För att få ökad kunskap om de här frågorna har vi på olika sätt samlat in uppgifter från svenska aktörer som har kännedom om verksamhet på digitala plattformar eller själva bedriver verksamhet på någon av de fem digitala marknader som vi undersöker. Vi kommer att sammanställa resultatet i en slutrapport som vi räknar med att publicera före årsskiftet.

Konkurrensverket kommer att arrangera ett webbinarium tillsammans med Datainspektionen och Konsumentverket på temat digitala marknader. Webbinariet hålls den 12 november. Vilka frågor kommer diskuteras?

En av de många frågor som digitaliseringen för med sig, och som är i fokus för många myndigheter, är den roll som insamling av data spelar på datadrivna marknader. Det här är frågor som vi behöver diskutera närmare. Därför bjuder vi in till ett webbinarium för att tillsammans med experter och myndigheternas generaldirektörer bland annat samtala om frågor som rör användning av personuppgifter och användardata, men också datainsamlingens roll i det datadrivna samhället. Vi kommer diskutera vilka möjligheter och utmaningar som den här utvecklingen för med sig.

På temasidan om digitala marknader har vi också samlat några av våra tillsynsärenden som berör digitala marknader. Varför?

Utredningar i ärenden som rör digitala marknader ökar vår förståelse för hur konkurrensen på digitala marknader fungerar i praktiken. På vår temasida finns därför information om några av våra ärenden, vilka kan vara intressanta att ta del av för den som vill öka sin kunskap om konkurrens på digitala marknader.

Länkar

Senast uppdaterad: 2021-05-05

Artikel24 september 2020