Innehåll på sidan

Avlistning, utebliven marknadsföring och andra kommersiella repressalier

Vid flera tillfällen har Konkurrensverket fått frågor om kommersiella repressalier som otillbörlig handelsmetod och vad detta innebär i praktiken. Konkurrensverket har ännu inte haft något ärende där vi fattat beslut som rör kommersiella repressalier, men vi ger här en kort genomgång i vägledande syfte om hur lagen ska tolkas.

Enligt lagen om förbud mot otillbörliga handelsmetoder är det förbjudet för en köpare att vidta eller hota med att vidta kommersiella repressalier mot en leverantör som utövar sina avtalsenliga eller juridiska rättigheter. I grund och botten handlar det om olika typer av bestraffningar som leverantören råkar ut för när den nyttjat sina lagliga rättigheter.

Repressalie i form av avlistning och minskad marknadsföring

I motiven till lagen, de så kallade förarbetena, ges olika exempel på kommersiella repressalier. Det kan bland annat handla om att köparen avlistar leverantörens produkter från sitt sortiment. Köparen kan även minska kvantiteten av beställda produkter eller sluta marknadsföra leverantörens produkter.

Det står även att en kommersiell repressalie kan vara att en köpare vidtar åtgärder, exempelvis de som räknats upp, mot en leverantör som samarbetar med Konkurrensverket under en pågående utredning av otillbörliga handelsmetoder.

I förarbetena hänvisar man också till den branschrekommendation för principer om god affärssed som Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörernas Förbund tagit fram. Där anges bland annat ”... att [en] part hotar med att vidta åtgärder för att störa avtalspartens affärsverksamhet och/eller avsluta affärsrelationen i syfte att orättmätigt tillskansa sig fördelar, exempelvis genom att straffa en avtalspart som utövar sina rättigheter”.

Behov av ytterligare vägledning i frågan

Konkurrensverket har noterat att frågan om kommersiella repressalier är särskilt intressant för många aktörer i olika led i livsmedelskedjan. Enligt vår tidigare erfarenhet görs denna typ av bedömning bäst inom ramen för enskilda tillsynsärenden. Detta eftersom det är först i samband med tillsyn som frågan blir tillräckligt klar och konkret för att en bedömning ska kunna göras. Vi vill däremot försöka ge ytterligare vägledning och samla in frågor kring ämnet genom ett digitalt öppet hus. Den 20 januari 2023 är du välkommen att delta på ett digitalt öppet hus där frågan kommer att diskuteras. Om du vill vara med på det digitala öppna huset kan du anmäla dig genom att skicka ett mejl till .

Senast uppdaterad: 2022-12-20

Artikel20 december 2022