Innehåll på sidan

Konkurrensverket tillstyrker förslag att ändra förutsättningar för Arlandabanan

Konkurrensverket har lämnat sitt yttrande över betänkandet Arlanda – en viktig port för det svenska välståndet. Av remissvaret framgår bland annat att Konkurrensverket, i linje med utredningens bedömning, ser potential i ett mer effektivt nyttjande av Arlandabanan.

Utredningen har haft i uppdrag att identifiera och föreslå åtgärder för att öka kapacitet och förbättrad tillgänglighet till och från Arlanda flygplats. En sådan åtgärd är att ändra förutsättningarna för tågtrafiken på Arlandabanan. Av de alternativ som framförs i det avseendet anser Konkurrensverket att förslaget om uppsägning av nuvarande avtal med A-Train AB och kompensation för intäktsbortfall bör utredas vidare. Det har störst potential för bättre konkurrens och ökad konsumentnytta framöver. För att kunna ta slutlig ställning till kostnader och nyttor behöver dock den faktiska kompensationen beräknas närmare och en ny ordning för Arlandabanan konkretiseras.

Yttrandet belyser även taxiverksamheten vid Arlanda, trafikövergripande åtgärdsbehov och åtgärdsbehov utifrån ett totalförsvarsperspektiv.

I fråga om förslaget att berörda regioner bör pröva möjligheterna till ett mer sammanhållet biljettsystem, vidhåller Konkurrensverket sina tidigare synpunkter och förespråkar ett nationellt och konkurrensneutralt biljettsystem. I frånvaro av initiativ på nationell nivå är regionala initiativ till samordning välkomna.

Gällande taxiverksamheten har Konkurrensverket inget att invända mot en mer noggrann myndighetskontroll, givet att ansvariga myndigheter ges förutsättningar för uppgifterna. Likaså uttrycks inget att invända mot införandet av en daglig behörighetskontroll för yrkestrafik, förutsatt att kontrollen är effektiv, konkurrensneutral och inte orsakar oproportionerligt höga kostnader för taxibolagen.

Även förslag om bokningsterminaler i ankomsthallen, som konkurrensneutralt möjliggör för taxiföretag att lägga in erbjudanden välkomnas, då dessa kan öka jämförbarheten. Nackdelar som nämns i remissvaret är bland annat om omsättningskrav skulle införas för att bedriva taxiverksamhet vid Arlanda. Det skapar inträdeshinder och riskerar enligt Konkurrensverket att skada konkurrensen på marknaden. Konkurrensverket ställer sig frågande till att införa maxpris för en vidare taxizon, men instämmer i att maxpriset i så fall bör differentieras.

Avslutningsvis belyser remissvaret förslaget att regeringen bör peka ut samhällsviktiga inrikes flyglinjer för allmän trafikplikt, där rimliga transportalternativ saknas om den kommersiella flygtrafiken upphör. Konkurrensverket har tidigare avstyrkt ett likalydande förslag och vidhåller sina synpunkter.

Dokument och länkar

Senast uppdaterad: 2025-10-02

Nyhet2 oktober 2025