Konkurrensverket föreslår åtgärder för att stimulera konkurrens med kvalitet i offentlig upphandling
Möjligheterna att konkurrera med kvalitet i offentlig upphandling behöver stärkas. Konkurrensverket anser därför att det kan vara lämpligt att införa ett register som ger upphandlande organisationer bättre förutsättningar att utesluta leverantörer som visat brister i tidigare kontrakt. Ett sådant register skulle stärka leverantörers incitament att leverera med fullgod kvalitet.
– Vår bedömning är att ett register i enlighet med vårt förslag, i kombination med andra åtgärder som bland annat betygssystem och en skärpt avtalsuppföljning, skulle öka möjligheterna till konkurrens med kvalitet, säger Konkurrensverkets generaldirektör Marie Östman.
Ett register över tidigare brister som kan leda till uteslutning
Konkurrensverket föreslår att regeringen ger en utredning i uppdrag att ta fram ett förslag om ett register över kontrakt där leverantörer visat allvarliga eller ihållande brister och detta lett till att kontraktet har sagts upp i förtid eller lett till skadestånd eller jämförbara påföljder. En sådan utredning bör även överväga vilken myndighet som ska ansvara för registret och om ytterligare uteslutningsgrunder bör omfattas av registret.
Åtgärder för ökad styrning av avtalsuppföljning bör införas
Konkurrensverket understryker också vikten av en stärkt och mer strukturerad avtalsuppföljning. Av en enkät som Konkurrensverket har genomfört inom ramen för utredningen framgår att bara var nionde upphandlare instämmer helt i att brister i leveransen och klagomål på bristande kvalitet alltid framförs till leverantören.
– En systematisk och mer strukturerad avtalsuppföljning tillsammans med andra åtgärder kommer bidra till att aktörer som inte levererar med avtalad kvalitet inte längre får fortsatt förtroende att göra affärer med det offentliga, säger Marie Östman.
Mot bakgrund av detta anser Konkurrensverket att regeringen bör överväga att vidta åtgärder för att öka styrningen av upphandlande organisationers avtalsuppföljning. Upphandlande organisationer behöver även få hjälp och stöd i sin avtalsuppföljning, exempelvis genom att erfarenheter från goda exempel sprids.
Bättre förutsättningar för betygssystem på avgränsade områden
Konkurrensverket har även undersökt möjligheterna att införa ett betygssystem för leverantörer i offentliga kontrakt och anser att det kan finnas förutsättningar att använda betygssystem inom avgränsade områden. Att införa ett nationellt och heltäckande betygssystem skulle däremot medföra flera rättsliga utmaningar i förhållande till gällande regelverk och Konkurrensverket bedömer att ett sådant system inte bör införas.
Att använda betygssystem inom avgränsade områden kan vara möjligt inom ramen för gällande lagstiftning. I sådana betygssystem skulle många av de utmaningar som finns för ett nationellt betygssystem kunna hanteras bättre. För att tydliggöra vissa anknytande rättsliga aspekter kopplade till sådana system kan det finnas skäl att utreda dessa frågor vidare. Konkurrensverket bedömer dock att detta inte är nödvändigt för att upphandlande organisationer ska kunna initiera exempelvis pilotprojekt med avgränsade betygssystem.
Rapporten Metoder för att beakta kvalitet i offentliga kontrakt har överlämnats till regeringen. Rapporten är Konkurrensverkets slutredovisning av uppdraget att lämna förslag som ska motverka kriminalitet och osund konkurrens samt förbättra konkurrensen med kvalitet i offentliga upphandlingar.
För ytterligare information, kontakta:
Marie Strömberg Lindvall, pressansvarig, 08-700 15 92, marie.stromberglindvall@kkv.se
Stefan Jönsson, projektledare, 08-700 15 95, stefan.jonsson@kkv.se
Dokument och länkar
Ta del av rapporten: Metoder för att beakta kvalitet i offentliga kontrakt
Senast uppdaterad: 2025-12-01
Pressmeddelande1 december 2025