Innehåll på sidan

Konkurrensverket föreslår åtgärder för att motverka oseriöst låga anbud i upphandlingar

Konkurrensverket föreslår ett antal åtgärder för att vässa upphandlande organisationers möjligheter att utesluta onormalt låga anbud och därigenom även motverka kriminalitet och oseriösa aktörer i offentlig upphandling. Förslagen presenteras i den rapport som Konkurrensverket i dag överlämnar till regeringen.

Rapporten Förslag för att underlätta hanteringen av onormalt låga anbud som inte är seriöst menade är en delredovisning av regeringens uppdrag att lämna förslag som ska motverka kriminalitet och osund konkurrens samt förbättra konkurrensen med kvalitet i offentliga upphandlingar.

Bestämmelserna om onormalt låga anbud är ett viktigt instrument för att förebygga att upphandlande organisationer ingår kontrakt där det finns risk för att leverantören inte kommer att prestera enligt avtal. Avsikten med de åtgärder som Konkurrensverket nu föreslår är att inom EU-rättens ramar förenkla för upphandlande organisationer att förkasta onormalt låga anbud.

– Det ligger i varje medborgares intresse att upphandlande organisationer inte antar onormalt låga anbud. Det riskerar att urholka viktig samhällsservice, att seriösa leverantörer missgynnas och att kriminella aktörer får del av offentliga medel. De åtgärder som vi nu föreslår kommer bidra till att motverka oseriösa leverantörer i offentlig upphandling och ge bättre förutsättningar för en effektiv och rättvis konkurrens, säger Konkurrensverkets generaldirektör Marie Östman.

För att underlätta för upphandlande organisationer föreslår därför Konkurrensverket att det införs en hjälpregel i lagen om offentlig upphandling (LOU) och lagen om upphandling inom försörjningssektorerna (LUF) som innebär att anbud som ligger mer än 30 procent under genomsnittspriset alltid ska granskas.

Konkurrensverket föreslår även att den domstol som överprövar en upphandling bara ska ta hänsyn till de förklaringar av onormalt låga anbud som leverantören tidigare har lämnat till den upphandlande organisationen under anbudsprövningen. Leverantören ska inte ha möjlighet att komma med nya förklaringar under överprövningsprocessen, förutom i undantagsfall.

I rapporten föreslås också att regelverket görs tydligare när det gäller vem som ansvarar för vad när ett anbuds trovärdighet ska bevisas. Vidare föreslås att upphandlande organisationer blir skyldiga att förkasta onormalt låga anbud inom delar av LOU, LUF och lagen om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet (LUFS) där detta inte tidigare varit obligatoriskt.

För att motverka onormalt låga anbud som inte är seriöst menade och förhindra att oseriösa aktörer tilldelas offentliga kontrakt är avtalsuppföljning av stor betydelse. Därför föreslår Konkurrensverket att regeringen vidtar lämpliga åtgärder för att stärka upphandlande organisationers avtalsuppföljning. Konkurrensverket föreslår även att Upphandlingsmyndigheten får i uppdrag att ta fram ett praktiskt stöd som rör onormalt låga anbud till upphandlande organisationer.

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2026.

Konkurrensverket har också fått i uppdrag av regeringen att analysera och lämna förslag till en metod för att bedöma i vilken utsträckning leverantörer fullgör kvalitetskrav i offentliga kontrakt. Den delen av uppdraget ska redovisas den 30 november 2025.

För ytterligare information, kontakta:

Natacha Otte Widgren, enhetschef, 08-700 16 55,
Marie Strömberg Lindvall, pressansvarig, 076-542 15 92,

Dokument och länkar

Senast uppdaterad: 2025-09-30

Pressmeddelande30 september 2025