Innehåll på sidan

Konkurrensverket föreslår ändringar i konkurrenslagens regler om företagskoncentrationer

I en skrivelse till regeringen föreslår Konkurrensverket bland annat att en företagskoncentration ska kunna förbjudas när det behövs för att säkerställa konkurrensen även på små och lokala marknader. Konkurrensverket föreslår också vissa anpassningar av tidsfristen för prövning av företagskoncentrationer för att stärka möjligheterna till en effektiv och rättssäker koncentrationskontroll.

Konkurrenslagens regler om företagskoncentrationer är framtagna med EU:s motsvarande regler om koncentrationskontroll som förebild. Samtidigt finns det skillnader mellan regelverken, bland annat vad gäller hur stor del av marknaden som behöver påverkas negativt av en koncentration för att ett förbud ska vara motiverat. Andra skillnader rör själva förfarandet för koncentrationsprövningen, exempelvis beträffande hur lång tid som prövningarna får pågå, inklusive Konkurrensverkets undersökningstid och handläggningstiden i domstol vid ett överklagande av ett förbudsbeslut. Flera av dessa regler i konkurrenslagen har under lång tid varit oförändrade.

Företagskoncentrationer och andra betydande strukturförändringar i näringslivet är en förutsättning för tillväxt och innovation. Samtidigt är det viktigt att kunna förhindra koncentrationer som skulle skada konkurrensen. Koncentrationer av en viss storlek som skulle hämma den effektiva konkurrensen ska därför förbjudas för att motverka omotiverade prishöjningar och andra konkurrensförsämringar. En högkvalitativ och rättssäker koncentrationsprövning är en garanti för att strukturomvandlingar i samhället leder i rätt riktning, till nytta för samhällsekonomin och konsumenter.

Dagens svenska koncentrationsregler innebär att företagskoncentrationer som skadar konkurrensen på små eller lokala marknader, som inte utgör en avsevärd del av landet, inte kan förbjudas, oavsett hur allvarlig skadan är och hur betydelsefulla de varor eller tjänster som påverkas är för konsumenterna och samhällsekonomin. Detta innebär exempelvis att koncentrationer som leder till prishöjningar i mindre städer får genomföras utan att Konkurrensverket har möjlighet att ingripa. I det här avseendet skiljer sig de svenska reglerna från koncentrationskontrollen i många andra EU-länder. För att skydda konkurrensen och konsumenterna i Sverige föreslår Konkurrensverket att reglerna anpassas så att större hänsyn kan tas till konkurrensproblem som uppstår på lokala marknader och på mindre orter i landet, för att säkerställa väl fungerande konkurrens i hela landet och på alla typer av marknader.

För att undvika flera parallella anmälningar inom EU prövas koncentrationer av en viss storlek som berör den svenska marknaden antingen av EU-kommissionen eller av Konkurrensverket. Vad avser den tid som Konkurrensverket har för att göra en koncentrationsprövning är den betydligt kortare än vad EU-kommissionen och många andra konkurrensmyndigheter har till sitt förfogande. Det medför att prövningen i Sverige ofta blir kortare och bedrivs under stark tidspress för såväl företagen som för Konkurrensverket. I takt med att koncentrationsärendena över tid har blivit allt mer komplexa samt tids- och resurskrävande har denna skillnad inneburit en allt större utmaning för möjligheten att pröva koncentrationer på ett träffsäkert och för skattebetalarna kostnadseffektivt sätt.

Denna utveckling har också kommit att återspeglas i domstolsprocesser rörande överklaganden av Konkurrensverkets beslut om koncentrationer, där processen, på grund av den korta lagstadgade fristen för domstolarnas handläggning, sker under stor tidspress för alla berörda.

Konkurrensverket föreslår därför att de tidsfrister som gäller för koncentrationsprövning i Sverige i högre utsträckning anpassas till fristerna som gäller på EU-nivå och bland många andra medlemsstater samt att tidsfristerna för domstolarnas handläggning av överklaganden förlängs något. Syftet med dessa ändringar är bland annat att underlätta utredningar och domstolsprövningar av koncentrationsärenden samt att säkerställa materiellt riktiga beslut och krav på rättssäkerhet, samtidigt som effektiviteten i systemet bibehålls.

Konkurrensverket ser behov av följande ändringar i konkurrenslagen:

  1. Kravet rörande det geografiska områdets storlek som en förutsättning för förbud eller åläggande mot en företagskoncentration i Sverige utgår.
  2. Tidsfristen för Konkurrensverkets särskilda undersökningar av företagskoncentrationer ändras till 90 arbetsdagar, i stället för tre månader.
  3. Förlängningar av tidsfristen för särskilda undersökningar på grund av synnerliga skäl eller parternas samtycke ändras till att som mest uppgå till 25 arbetsdagar per beslutstillfälle, i stället för en månad.
  4. Tidsfristen för Patent- och marknadsdomstolens prövning av ett överklagande av ett beslut om företagskoncentration ändras till åtta månader, i stället för sex månader.
  5. Tidsfristen för Patent- och marknadsöverdomstolens prövning av Patent- och marknadsdomstolens beslut om företagskoncentration ändras till fyra månader, i stället för tre månader.
  6. Det införs en bestämmelse som föreskriver att staten inte svarar för parternas rättegångskostnader om domstolen beslutar om avskrivning av ärendet på grund av att den anmälda företagskoncentrationen inte kan genomföras.

Lagändringarna föreslås träda i kraft samtidigt som eventuella regeländringar som föreslås av utredningen KN 2023:03 Utredningen om nya konkurrensverktyg för väl fungerande marknader.

Dokument och länkar

Senast uppdaterad: 2025-02-24

Nyhet24 februari 2025