Innehåll på sidan

Konkurrensverket avstyrker förslaget att undanta arbetsfordon från stöd till investeringar i ombordutrustning

Konkurrensverket har lämnat ett yttrande över Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037. Av remissvaret framgår bland annat att Konkurrensverket bedömer att förslaget att undanta arbetsfordon från stöd till investeringar i ombordutrustning kan riskera att leda till snedvriden konkurrens och avstyrker därför förslaget.

Trafikverket föreslår hur ett stöd till investering i ombordutrustning för det europeiska trafikstyrningssystemet för tåg, ERTMS, kan utformas. Stödet föreslås kunna sökas av ägare av fordon för godstrafik, persontrafik och viss museal trafik men inte för arbetsfordon. För arbetsfordon förordas i stället att marknaden får prissätta sådana investeringar i underhålls- eller investeringskontrakt. Att prissätta investeringar i ERTMS-utrustning i underhålls- och investeringskontrakt kan leda till en snedvriden konkurrenssituation mellan de som vinner anbud i ett tidigt skede och övriga aktörer. Detta eftersom företag som vinner anbud tidigt inte behöver inkludera kostnaden för ombordutrustningen i senare upphandlingar och därigenom kan erbjuda lägre priser än sina konkurrenter. Konkurrensverket avstyrker därför förslaget avseende avgränsningen av arbetsfordon.

Trafikverket har beslutat att bygga upp en egen förmåga att planera och styra rangering och erbjuda detta som en tjänst till marknaden på konkurrensneutrala villkor. Konkurrensverket har tidigare konstaterat att en sådan lösning kan förbättra förutsättningarna för konkurrens på marknaden för godstransport på järnväg och pekar på betydelsen av att Trafikverket så snart som möjligt inför den beslutade lösningen, så att rangeringsverksamheten i egen regi blir verklighet och konkurrensproblemet kan upphöra.

Dokument och länkar

Senast uppdaterad: 2025-12-17

Nyhet17 december 2025