Innehåll på sidan

Ingen överträdelse av LOH när köpare minskade inköpsvolymen vid förhandling med leverantör

De volymneddragningar som Ica genomfört i samband med förhandlingar av marknadsföringstjänster med en leverantör var inte en kommersiell repressalie. Ica ska också ses som köpare i avtalet, trots att förhandlingarna genomfördes av en inköpsallians. Det konstaterar Konkurrensverket i en utredning som nyligen avslutats.

Konkurrensverket har utrett två misstänkta överträdelser av lagen om förbud mot otillbörliga handelsmetoder vid köp av jordbruks- och livsmedelsprodukter, LOH. Det ena är förbudet om kommersiella repressalier mot en leverantör som utnyttjar sina avtalsenliga och juridiska rättigheter och det andra förbudet mot att ensidigt kräva att leverantören ska betala för köparens marknadsföring. Konkurrensverket startade utredningen efter att ha fått information om att Ica Sverige AB använde sig av volymneddragningar mot leverantörer i samband med förhandling av marknadsföringstjänster.

Avtalsenliga och juridiska rättigheter är ett brett begrepp som exempelvis kan handla om att leverantören genomför något som fastställts i avtalet eller samarbetar med en tillsynsmyndighet under utredning. I det undersökta ramavtalet mellan Ica och leverantören bedömer Konkurrensverket att leverantören bland annat inte har någon avtalsenlig rätt att bestämma ett visst pris eller att Ica ska beställa en viss volym. Utredningen ger inte ett tydligt stöd för att leverantören utnyttjat vare sig en avtalsenlig eller juridisk rättighet i den mening som avses i LOH. Volymneddragningen, även om den hade en negativ påverkan för leverantören, ska därmed inte anses vara en överträdelse av förbudet mot kommersiella repressalier. Konkurrensverket anser däremot att volymneddragningarna under förhandlingen kan vara uttryck för en obalanserad avtalsrelation mellan parterna.

Vad gäller krav på att leverantören ska betala för köparens marknadsföring är det en handelsmetod som är otillåten om parterna inte klart och tydligt kommit överens om detta i förväg. Konkurrensverket bedömer att det i parternas överenskommelse framgår hur många marknadsföringstjänster som ska genomföras och hur priset för dessa ska beräknas. Betalningen som leverantören krävdes på skedde efter att de enats om överenskommelsen och var därmed tillåten.

En viktig fråga i början av utredningen har varit vem som ska anses vara köpare och leverantör enligt LOH. De förhandlingar som Konkurrensverket utrett genomfördes inom ramen för Epic Partners SA, en inköpsallians som Ica var delägare i fram till slutet av mars 2024.

Utredningen visar att det är Epic som förhandlar med leverantörens representant på europeisk nivå om marknadsföringstjänster. Konkurrensverket bedömer dock att det är Ica som ska ses som köpare, eftersom marknadsföringstjänsterna gäller livsmedelsprodukter som Ica köper från de svenska leverantörerna. I förhandlingarna har Epic agerat för Icas räkning och leverantörernas europeiska representant har agerat för de svenska leverantörernas räkning. Köpet mellan Ica och de svenska leverantörerna samt förhandlingarna om marknadsföringstjänster omfattas därför av LOH.

Mot bakgrund av detta bedömer Konkurrensverket att det inte finns anledning att fortsätta utredningen av överträdelse av förbudet mot kommersiella repressalier eller krav på betalning för köparens marknadsföring, och avslutar ärendet.

Dokument och länkar

Senast uppdaterad: 2025-05-16

Nyhet16 maj 2025