Forskningsrapport om öppna banktjänster
På uppdrag av Konkurrensverket har en forskare kartlagt och analyserat öppna banktjänster i den svenska banksektorn, med fokus på marknadsinträde och inträdesbarriärer. Författaren ansvarar själv för bedömningarna och slutsatserna i rapporten.
Inom banksektorn är öppna banktjänster, så kallad open banking, under framväxt. Öppna banktjänster innebär att kunder ger bankerna tillåtelse att dela deras data till tredjepartsleverantörer, vilket kan bidra till mer innovation och utveckling av nya produkter.
Öppna banktjänster har förändrat landskapet på marknaden och skapat plattformar där banker och leverantörer möts. När aktörerna samarbetar och nätverkar med varandra finns det risk att det påverkar konkurrensen. Det är därför viktigt att följa upp utvecklingen av plattformarna för att säkerställa en väl fungerande konkurrens inom banksektorn.
I forskningsrapporten har docent Osama Mansour vid Lunds universitet kartlagt och analyserat öppna banktjänster i den svenska banksektorn, med fokus på marknadsinträde och inträdesbarriärer. Rapporten lyfter bland annat vilka utmaningar och möjligheter som finns med öppna banktjänster, och belyser perspektiv från banker och Fintech.
Dokument och länkar
I Konkurrensverkets uppdrag ingår att främja forskning på konkurrens- och upphandlingsområdena. En del av det arbetet genomförs genom uppdragsforskning; forskning som genomförs på vårt uppdrag för att belysa eller undersöka en viss fråga inom våra ansvarsområden. Uppdragsforskarna arbetar självständigt i förhållande till Konkurrensverket och forskarnas bedömningar och slutsatser är inte bindande för Konkurrensverket.
Senast uppdaterad: 2025-07-02
Nyhet2 juli 2025