Forskningsrapport om AI och effekter på produktivitet och konkurrens
På uppdrag av Konkurrensverket har Malin Gardberg vid Institutet för Näringslivsforskning studerat hur artificiell intelligens påverkar produktiviteten och konkurrensen i Sverige. Författaren ansvarar själv för bedömningarna och slutsatserna i rapporten.
Artificiell intelligens (AI) har på kort tid utvecklats till en teknik med potential att fundamentalt förändra både produktion och konkurrens. Det är en teknik som kan förändra konkurrensförhållanden på sätt som både kan stärka och undergräva en välfungerande marknadsekonomi.
Utifrån ett konkurrensperspektiv kan AI bidra till ökad konkurrens genom att sänka inträdesbarriärer och möjliggöra snabb produkt- och tjänsteutveckling även för nya och små aktörer. Å andra sidan riskerar skalfördelar i data, mjuk- och hårdvara och kompetens att förstärka redan etablerade företags marknadsmakt och kan bidra till att mindre företag, som saknar samma resurser för att investera i AI, får svårare att konkurrera.
I forskningsrapporten har Malin Gardberg vid Institutet för Näringslivsforskning studerat hur AI påverkar produktiviteten och konkurrensen i Sverige. Rapporten har ett särskilt fokus på generativ AI och AI-drivna robotar och bygger på en omfattande genomgång av internationell nationalekonomisk forskning och en analys av svenska förhållanden.
Dokument och länkar
I Konkurrensverkets uppdrag ingår att främja forskning på konkurrens- och upphandlingsområdena. En del av det arbetet genomförs genom uppdragsforskning; forskning som genomförs på vårt uppdrag för att belysa eller undersöka en viss fråga inom våra ansvarsområden. Uppdragsforskarna arbetar självständigt i förhållande till Konkurrensverket och forskarnas bedömningar och slutsatser är inte bindande för Konkurrensverket.
Senast uppdaterad: 2025-10-09
Nyhet9 oktober 2025