Entreprenadarbete på fotbollsplan skulle ha annonserats
Ovanåkers kommun avropade entreprenadarbete som rör en fotbollsplan från ett avtal som inte omfattar det arbete som skulle utföras. Konkurrensverket har nu beslutat att kommunen ska betala upphandlingsskadeavgift för att ha genomfört en otillåten direktupphandling.
Konkurrensverket inledde ärendet efter att i sin omvärldsbevakning ha noterat att Ovanåkers kommun hade ingått avtal med en leverantör om att färdigställa en fotbollsplan utan att avtalet först hade konkurrensutsatts genom annonsering. Avtalets värde uppgår till drygt 2,3 miljoner kronor.
Kommunen påbörjade 2023 arbeten med omläggning av en fotbollsplan i Forsparken. Vid tillfället hade kommunen två olika avtal, ett som avsåg omläggning av fotbollsplanen och ett som avsåg drift och underhåll på kommunala gator, gång- och cykelvägar, grönytor och belysning.
Arbetet med fotbollsplanen inleddes enligt det avtal som avsåg omläggningen av fotbollsplanen. På grund av oförutsedda markförhållanden fick arbetet senare avbrytas. I augusti 2024 beslutade kommunen att i stället avropa färdigställandet av fotbollsplanen från det avtal som rörde drift och underhåll.
Enligt kommunen var det korrekt att avropa från drift- och underhållsavtalet eftersom det täcker kommunens samtliga park- och grönytor. Konkurrensverket anser att färdigställande av fotbollsplanen inte omfattas av avtalet. Det är i stället en separat direktupphandling som skulle ha annonserats enligt lagen om offentlig upphandling.
Eftersom ingen annonsering har skett av avtalet och inga undantag från skyldigheten att annonsera är tillämpliga ska Ovanåkers kommun betala 160 000 kronor i upphandlingsskadeavgift för att ha genomfört en otillåten direktupphandling, enligt ett beslut från Konkurrensverket.
Dokument och länkar
Senast uppdaterad: 2025-09-15
Nyhet15 september 2025