Innehåll på sidan

Ändring av avtal om it-konsulter skulle ha annonserats

Region Jämtland Härjedalen ska betala upphandlingsskadeavgift för att ha genomfört en otillåten direktupphandling av konsulttjänster i samband med en omställning till flexibel arbetsplats, enligt ett beslut från Konkurrensverket.

För att ställa om till så kallad flexibel arbetsplats avropade Region Jämtland Härjedalen it-konsulter på ett ramavtal. Det aktuella ramavtalet tillät bara avrop av ett begränsat antal timmar.

När regionen insåg att det fanns behov av ytterligare konsulttimmar för att färdigställa konceptet tecknade man ett nytt avtal med samma leverantör. Avtalet ingicks utan föregående annonsering enligt lagen om offentlig upphandling eftersom värdet bedömdes vara under direktupphandlingsgränsen.

Under avtalstiden kom parterna överens om att höja det avtalade timpriset. Konsulterna har även jobbat fler timmar än vad som initialt var överenskommet. Efter ändringarna av avtalet uppgick värdet på upphandlingen till drygt en miljon kronor, vilket är en värdeökning om cirka 200 procent.

Enligt Konkurrensverket är det fråga om en sådan väsentlig ändring av avtalet att det är fråga om ett nytt upphandlingsförfarande och ett nytt ingånget avtal. Då värdet på avtalet överstiger direktupphandlingsgränsen skulle det ha annonserats.

Enligt ett beslut från Konkurrensverket ska Region Jämtland Härjedalen betala 85 000 kronor i upphandlingsskadeavgift för att ha genomfört en otillåten direktupphandling.

Dokument och länkar

Senast uppdaterad: 2025-12-04

Nyhet4 december 2025