Innehåll på sidan

Beslutad 14 juli 2021

Dnr 316/2021

Departementspromemorian Ändringar i radio- och tv-lagen

(Ds 2021:12)
Ku2021/01312

Konkurrensverket har i uppdrag att verka för en effektiv konkurrens i privat och offentlig verksamhet samt en effektiv offentlig upphandling till nytta för det allmänna.

Sammanfattning

  • Konkurrensverket har inga invändningar mot förslaget att kretsen av leverantörer som ska lämna information utökas och inte heller mot bedömningen att leverantörer även fortsättningsvis bör avgöra hur informationen ska lämnas.
     
  • Konkurrensverket har inga invändningar mot förslaget att möjligheten till återkallelse av tillstånd vid överträdelse av annonsregler återkallas.
     
  • Konkurrensverket tillstyrker förslaget om förändringar avseende högsta tillåtna tid för annonser i radiosändningar.

2. Ökad transparens i ägarförhållanden

Kulturdepartementet föreslår ett antal förslag som syftar till ökad transparens i ägarförhållanden. Konkurrensverket har inga synpunkter på förslaget om ökad insyn i leverantörers ägarförhållanden. Enligt förslaget ska den som omfattas av skyldigheten att lämna information se till att mottagare av tjänsten alltid och på ett enkelt sätt även har tillgång till information om vem som är leverantörens ägare, leverantörens ägarstruktur och, i förekommande fall, ägarens organisationsnummer (2.2). Konkurrensverket har inga invändningar mot förslaget att kretsen av leverantörer som ska lämna information utökas att även omfatta den som sänder kommersiell radio, ljudradio där inget tillstånd krävs och ljudradio där regeringen meddelar tillstånd. Skyldigheten att lämna information ska även gälla den som tillhandahåller beställradio som finansieras med public service-avgiften (2.3). Konkurrensverket har inte heller några invändningar mot bedömningen att leverantörer även fortsättningsvis bör avgöra hur informationen ska lämnas (2.4). Konkurrensverket har inga synpunkter på bedömningen att Konsumentombudsmannen även fortsättningsvis bör ha tillsyn över att bestämmelsen om information följs (2.5).

3. Tillståndsperioder för tv

Kulturdepartementet bedömer att tillståndsperioderna för att sända tv och sökbar text-tv där verksamheten finansieras med public service-avgiften och tillstånd att sända tv och sökbar text-tv bör vara synkroniserade så att tillståndens giltighetstid sammanfaller (3.2). Konkurrensverket har inga synpunkter på bedömningen.

Tillståndsperioden för tv och sökbar text-tv där verksamheten finansieras med public service-avgiften är åtta år från och med 2026. Tillståndsperioden för annan tv och sökbar text-tv är sex år. Tillståndsperioden behöver därmed anpassas för att tillståndsperioderna och därmed slutpunkten för de olika tillståndens giltighetstid ska sammanfalla. Mot bakgrund av detta föreslår Kulturdepartementet att tillstånd att sända tv eller sökbar text-tv meddelade av Myndigheten för press, radio och tv ska gälla i åtta år i stället för sex år (3.3). Konkurrensverket har inga synpunkter på förslaget.

4. Återkallelse av tillstånd vid överträdelser av annonsregler

Det föreslås i promemorian att möjligheten till återkallelse av tillstånd vid överträdelse av annonsregler återkallas (4.2). Bakgrunden är att Kulturdepartementen anser att möjligheten att ålägga en tillståndshavare att betala en särskild avgift kan anses vara en tillräckligt avhållande åtgärd eftersom avgiftens storlek kan motsvara de intäkter som tillståndshavaren fått genom överträdelsen. Möjligheten att återkalla ett sändningstillstånd behövs därför inte för att avhålla tillståndshavarna från att bryta mot reglerna. Konkurrensverket har inga invändningar mot förslaget, men vill i sammanhanget framhålla att det måste säkerställas att avgiftens storlek är tillräcklig för att avskräcka överträdelser av annonsreglerna. Huruvida avgiften är tillräcklig för att verka avskräckande i nuläget har Konkurrensverket inte underlag att bedöma.

5. Annonstid för radiosändningar

Kulturdepartementet föreslår att annonser ska få sändas i ljudradiosändning som inte är närradio under högst 20 procent av tiden mellan kl. 06.00 och 18.00 samt högst 20 procent av tiden mellan kl. 18.00 och 24.00. Kulturdepartementet bedömer också att nuvarande regler ska fortsätta att gälla för närradio, dvs. annonser får sändas under högst tolv minuter per timme mellan hela klockslag. Om sändningstiden inte omfattar en timme mellan hela klockslag, bör annonser få sändas under högst 15 procent av sändningstiden (5.2).

I samband med att en ändring i radio- och tv-lagen trädde i kraft den 1 december 2020 får annonser sändas i tv-sändningar under högst 20 procent av tiden mellan kl. 06.00 och 18.00 samt högst 20 procent av tiden mellan kl. 18.00 och 24.00. Kulturdepartementet menar att det finns skäl för att regleringen av högsta tillåtna tid för annonser bör fortsätta vara densamma för tv- respektive radiosändningar, och föreslår därmed en ändring i regleringen för högsta tillåtna tid för annonser i radiosändningar. Bakgrunden är att radio, i likhet med tv-sändningar möts av konkurrens från medietjänster på begäran. Flexiblare reglering av annonstider ger företagen bättre förutsättningar att möta den konkurrensen menar Kulturdepartementet.

I promemorian framhålls att förutsättningarna för att sända annonser i radio kan skilja sig under olika tider på dygnet. En ökad flexibilitet vad gäller förläggningen av annonser i kombination med oreglerad annonstid under natten bedöms därför kunna förbättra förutsättningarna för den kommersiella radion ytterligare. Förslaget överensstämmer med det som har föreslagits för tv-sändningar.

Konkurrensverket tillstyrker förslaget om förändringar i högsta tillåtna tid för annonser i radiosändningar. Förslaget kan bidra till att skapa mer likvärdiga konkurrensförhållanden för radioleverantörer. Som ett led i beredningen av betänkandet från 2018 års AV-utredning (Ku2018:03): En moderniserad radio- och tv-lag - genomförande av ändringar i AV-direktivet (SOU2019:39) har Konkurrensverket yttrat sig om förslaget om att utöka mängden av annonser som får förekomma i en tv-sändning (Konkurrensverket dnr 538/2019). Konkurrensverket tillstyrkte förslaget mot bakgrund av att förslaget ansågs skapa mer likvärdiga konkurrensförutsättningar för leverantörer av beställ-tv-tjänster och leverantörer av tv-sändningar. Att regleringen av högsta tillåtna tid för
annonser är densamma för tv- respektive radiosändningar får anses rimligt.

Konkurrensverket ser också positivt på utgångspunkten att regleringen ska vara teknikneutral och även omfatta sändningar där tillstånd inte krävs, för tillfälliga tillstånd från Myndigheten för Press, Radio och TV att sända ljudradio i högst två veckor samt för tillstånd av regeringen att sända ljudradio till utlandet och tillstånd att sända ljudradio i lokala sändningar som inte uppfyller kraven för närradio eller kommersiell radio.

Kulturdepartementet framhåller att det finns en risk att en tillståndshavare inom det ideella föreningslivets radio, så kallad närradio, inte kan sända annonser alls eller i mindre omfattning på grund av att högsta möjliga annonstid redan utnyttjats av en annan tillståndshavare om närradio skulle omfattas av förslaget. Konkurrensverket har inga invändningar mot att förslaget inte bör omfatta så kallad närradio, utan anser det befogat att i stället behålla nuvarande gällande bestämmelser kring annonstid för närradio.


Detta yttrande har beslutats av generaldirektören. Föredragande har varit
sakkunnig ekonom Annika Stenström.

Rikard Jermsten
Annika Stenström